zarine

    Hej förlåt att jag frågat samma sak flera gånger, är bara rädd. om jag kompletterar upp en betyg i lovskolan efter 9an i matte (har inte fått resultat från np än) men har ändå sökt till lovskolan, är det som vanlig antagning som gäller då? eller gör det min ansökan jag vet inte ksk mindre värdig än om jag får godkänt från skolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    När är sista dag i lovskolan? Är det innan ni får era antgningsbesked eller efter det? - svar på den frågan kan vara avgörande. När antagningsbeskeden kommer (kring midsommar eller senast under första veckan i juni) då får eleverna sina gymnasieplatser "meddelade" (genom antgningsbeskeden) och i fall det kommer bli reservkön till den utbildningen du vill gå och du ännu inte har fått din behörighet påvisat (genom godkänt betyg från lovskolan), då är du utan plats på den utbildningen; du kan ställas sist i reservkön om du efter datumen för antagningsbesked får godkänt betyg som gör att du blir behörig till gymnasiets nationella program.
    Det är fördelaktigt för dig att få godkänt betyg så snabbt som möjligt, helst innan läsåret är slut. Vi hoppas det gick bra för dig på NP och att du får godkänt betyg! Vi håller tummarna! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • zarine : hej, ja min lovskola går fr 14 juni - 28 ; man kan vara klar innan också, och gymnasie antagning i stockholm, sa dom att swna komplettering ska senast in 23 juni, och sen andra datum är senare under sommalovet, tänkte bara om jag e klar med prövning innan 23 juni, kommer det gå då?
    • Milla :

      Utifrån den information du uppger i din kommentar tolkar jag det så att i fall du senast 23 juni ska kunna uppvisa godkänt betyg i det ämnet där du ligger "efter", då kommer du konkurrera om gymnasieplats på samma villkor som alla de elever som redan innan lovskolan var behöriga. Att du konkurrera om plats betyder att dina betygspoäng kommer att jämföras med andra elevers betygspoäng; de med högre betygspoäng kommer in först och så länge platserna räcker (det är så konkurrens fungerar).
      "Bara för att" man är behörig betyder inte att man garanterat får studieplats. I gymnasieantagningen konkurrerar man om sin studieplats. För att kunna konkurrera måste man bli behörig. Obehöriga kan inte antas, så de konkurrerar inte.

    • zarine : okejjj tackkkk