Gulli

    Hej! Jag har utländsk gymnasieutbildning som ger behörighet upp till matte C (alltså nuvarande 3c), samt utländsk engenjörutbildning där jag har läst en hel del matematik på högre nivå. Nu bor jag i Sverige och vill söka till en utbildning som kräver matte 4 som behörighet. Ska jag komplettera min behörighet genom att läsa matte 4 på komvux, eller kan all matte I min engenjörutbildning räcka som behörighet för matte 4?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om saknar i den bedömningen som du fick av UHR, universitets- och högskolerådet, av din utländsk utbildning besked om att du har särskild behörighet i kursen matematik 4, då har du två alternativ:
    -- kontakta antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där du vill få studieplats, uppge vad du har läst på universitetet i utlandet och fråga om de kan bedöma dig behörig vad gäller kursen matematik 4;
    - eller skaffa dig godkänt betyg i kursen matematik 4, vilket du kan göra på komvux i den kommunen där du är folkbokförd eller genom en prövning. Information om prövningar får du gärna läsa på fragasyv.se/info/provning
    Läsa på komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Det kan vara fördelaktigt för dig att läsa kursen matematik 4 (vilket man kan göra, om man läser på heltid, på fem veckor); de fördelarna är att du repeterar och "översätter" - du har ju inte läst motsvarande innehåll i matte4-kursen "på svenska" (med förklaringar på svenska); du kommer förmodligen kunna få högt betyg (sikta på A-betyget om du läser kursen) och det betyget kommer räknas in i ditt meritvärde vilket borde höja ditt meritvärde.

    Jag skulle i ditt fall börja med att se om det går att läsa matte 4 med start snarast. I vissa kommuner kan man börja läsa gymnasiala kurser på distans varje måndag. Jag tänker dock på följande: om du gjorde ansökan till en svensk högskole-univertsitetsutbildning med start HT-24 då måste du komplettera din ansökan senast 20 juni 2024 och det är nu exakt en månad kvar tills dess. Det blir därför svårt att hinna läsa matte 4 på komvux så att du ska kunna få ut ditt betyg innan 20 juni... det är för "tajt" med tiden, helt enkelt.
    Du förlorar ingenting på att kontakta antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där du vill få studieplats, så gör det snarast. Jag hoppas de gör bedömning att du är behörig vad gäller matematik 4. I annat fall kan du försöka hitta möjlighet att göra prövningen i kursen matematik 4, men det är, som sagt, ont om tid - om du  behöver komplettera din ansökan senast 20 juni 2024.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Gulli :

      Hej!

      Tusen tack för snabba svaret.

      Jag planerar att söka till programmet VT25, jag väntar på bedömning från UHR.

      Jag har gymnasiebetyg 21,03 (beräknat motsvarande snitt) vilket är gränsen för att komma in i programmet jag siktar på med BI, det behövs betydligt högre antagningspoäng för BII (21,6).

      Kommer jag hamna i gruppen med BII betyg med komvux matte 4 (full pott höjer mitt snitt bara 0.06), så har jag inte lika stor chans med BII jämfört med BI, eller tänker jag fel?

      Mvh. Gulli

    • Milla :

      Detaljer kring antagnings-administration är det bäst du tar med de som jobbar med de frågorna och det är antagningsgrupperna på lärosätena och centralt gör det Antagning.se (deras webb heter www.antagning.se); det jag absolut vet är att du genom att skaffa dig ett betyg på komvux eller genom en prövning kommer inte försämra din situation, bara förbättra (eller så blir det ingen skillnad); du kan därför ansöka läsa matte 4 på komvux och vara helt lugn och säker på att det betyget kommer inte försämra för dig.
      I vilka urvalsgrupper man prövas bestämmer Antagning.se.
      Antagning.se räknar in i ditt meritvärde alla de betygen som måste räknas in (utan vilka du är obehörig) + av de betygen som kan/får räknas in endast de som höjer ditt meritvärde (antagning.se räknar alltså alltid till din fördel i alla de fall där det är möjligt att räkna på olika sätt, alltså ta med eller utesluta ett visst betyg).