Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrket Kriminolog är i Sverige icke-reglerat; detta betyder att arbetsgivare får anställ vem de vill, med vilken utbildning varje arbetsgivare tycker passar på den arbetsplatsen där jobbet finns och till de specifika arbetsuppgifter som man ska utföra på just den arbetsplatsen.
    Detta gör det oerhört svårt att råda kring vilken utbildning man ska skaffa sig om man vill jobba som Kriminolog
    Du nämner "certifierad kurs" inom kriminologi... och sådana utbildningar som t.ex kan leda till att man får någon sort  certifikat eller diplom kan finnas hos olika privata utbildningsanordnare, t.ex hos Academy Online. Du får gärna fråga de som jobbar på en sådan utbildning som du funderar på att köpa hur vanligt det är att deras f d studerande får ett nytt jobb som Kriminolog eller som på något sätt har med kriminologi att göra. Jag kan tänka mig att många läser sådana utbildningar för att bredda eller fördjupa sin tidigare kompetens, alltså som komplement till en annan utbildning. Exempelvis om man jobbar som Ungdomscoach, Lärare, KAA-ansvarigKriminalvårdare, Fritidsledare eller som Socialpedagog så är det ett stort Plus om man även har kompetens inom kriminologi. Man kan på sin arbetsplats få ökat ansvar, fler eller annorlunda arbetsuppgifter som också kan resultera i högre lön.

    Studie- och yrkesvägledare