Maja
    Hej! :)

    Jag undrar vilken utbildning som är mer givande i framtiden, att man blir civilekonom eller mäklare. Vilken bransch är det enklare att "klättra" i och vart finns det generellt bättre pengar? Lön är inte faktorn som kommer avgöra vad jag pluggar till men eftersom jag vill båda precis lika mycket så tycker jag ändå det är viktigt att hålla koll på.

    Finns det någon möjlighet att man tar en fastighetsmäklarutbildning och sedan "bygger på" de kurser som krävs för att bli ekonom? Jag ser på https://www.fei.se/utbildning/civilekonom-pabyggnad-fastighetsmaklare/ att det skulle gå att bygga på en civilekonom examen?

    Anser ni att någon mäklarutbildning är bättre än den andra? Jag har läst på om många framgångsrika mäklare som har läst i allt från Karlstad, Gävle och Malmö. Jag är osäker på vart som hade varit bäst att plugga. Malmö drar mig mest då det är närmst till mig, men jag ser att det finns två program "Fastighetsförmedling" och "Fastighetsföretagande" och är väldigt osäker på vilken väg man ska gå genom Malmö Universitet för att bli aktiemäklare/finansmäklare/fastighetsmäklare. I Högskolan Väst finns det något som heter Mäklarekonomprogrammet, och som jag förstått det rätt är man vid examen både Ekonom med inriktning nationalekonomi men även fått in alla kurser som behövs för fastighetsmäklare så man kan jobba som det?

    Hur goda chanser finns det dessutom att starta eget som mäklare? Är det långsökt eller möjligt att efter ett x antal år inom mäklarbranschen starta eget och faktiskt lyckas? Samt, kan man lyckas i någon av branscherna om matte inte är ens starka sida?

    Planen har alltid varit ekonom/civilekonom för det är det säkrare valet enligt mig. Inte lika mycket risker som med att bli mäklare. Förmodligen mera jobb och mindre konkurrens. Dock så kan jag inte neka att jobb som mäklare inom fastighets eller finansbranschen lockar mig otroligt mycket. Jag har en oerhört god social kompetens, är envis och självsäker och vet att hade jag kämpat så hade jag lyckats. Matte är jag dock inte bra på och behärskar knappt grunderna i Ma3b.

    Jag vill som sagt bara få lite allmän information om civilekonomer, finansmäklare/aktiemäklare och fastighetsmäklare och vilka vägar som ska tas för att bli någon av de sakerna, samt om det är totalt omöjligt att få jobb och lyckas! Därför jag även frågar finns det utbildningar att gå som ger 2-in-1, som Mäklarekonomprogrammet i Trollhättan t.ex. Så man både är ekonom och även mäklare, det tycker jag hade varit väldigt meriterande att ha i bagaget!

    Uppskattar all hjälp ni kan ge mig!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    det är omöjligt att veta exakt hur arbetsmarknaden kommer se ut om 3-4 år.

    Civilekonomprogrammet är 4-åriga.
    Ekonomiprogrammen är 3-åriga och utbilda sig till fastighetsmäklare kan man i Sverige på kortast tid (om man läser på heltid) - på 2 år (ofta tar det dock längre tid, ex. 3 år).

    Ekonom kan man i Sverige bli med diverse olika utbildningar, ex. Gymnasieekonom - om man har examen från Ekonomiprogrammet på gymnasiet. Högskoleutbildad ekonom brukar man kallas för om man tar ut kandidatexamen med huvudämne Ekonomi. För kandidatexamen med huvudämne ekonomi krävs det minst 90 hp (3 terminer på heltid) högskolestudier med godkänt resultat i Ekonomi-kurser + man ska uppfylla andra krav (kraven kan variera mellan olika lärosäten). Dock är det totalt minst 180 hp (3 år på heltid som man ska avklara)för att kunna ta ut kandidatexamen.

    Se gärna en lista på 14 program med start HT-19 som dyker upp när man söker på "fastighetsmäklare" och "kandidatexamen" på www.studera.nu >> - kika gärna på alla de utbildningarna; det är mycket möjligt att flera av dem uppger att alla kurser som krävs för att kunna bli erkänd som fastighetsmäklare i Sverige ingår och att man samtidigt kan ta ut kandidatexamen i ekonomi.

    En länk till FEI´s hemsida med info om påbyggnadsutbildningen i din fråga... jo, sådana möjligheter kan finnas. Dock vill jag påpeka att kostnaden för just den utbildning är 145.000 kr och att den börjar 29 april 2019 - och om den eller liknande utbildningar hos privata anordnare kommer att erbjudas i framtiden och vad de kan tänkas kosta - går inte att veta på förhand.
    Samma utbildningsanordnare - FEI - erbjuder också ett antal yrkeshögskoleutbildningar. De är kostnadsfria och löper under 3-4 terminer på heltid (ett par stycken av dem är på distans). Yrkeshögskoleutbildningar är kvalificerade Eftergymnasiala utbildnignar (men det är inte högskoleutbildningar).

    ang. chanser för fastgihetsmäklare (eller för "vem annars som helst") att driva eget >> - beror helt på: hur den ekonomiska situationen i landet är; vilka resurser man har (ekonomiska, kontaker, drivkraft mm). och om man är beredd att "satsa" och chansa.