Sahra1791

    Hejsan! Jag har pluggat klart på universitetet men känner mig inte nöjd med mitt val av yrke. Jag har länge drömt om att plugga till läkare men har inte betyg eller behörigheten till programmet. Jag har nyligen ansökt om ett examensbevis från min gymnasietid (på naturnatur) och mina betyg såg ut som följande: Biologi 1: D Biologi 2: E Engelska 5: C Engelska 6: C Engelska 7: D Fysik 1a : E Fysik 2: E Historia 1b: D Idrott och hälsa 1: D Kemi 1: E Kemi 2: E Matematik 1c: E Matematik 2c: E Matematik 3c: F Matematik 4: F Moderna språk 1: A Modena språk 2: A Modersmål 1: C Modersmål 2: C Religionskunskap 1: E Samhällskunskap 1b: D Svenska som andraspråk 1: C Svenska andraspråk 2: C Svenska som andraspråk 3: C Naturvetenskaplig specialisering: E Gymnasiearbete: E Meritvärde= 14,21 Jag ser att man kan ansöka till samtliga kurser på komvux bortsett från (idrott, Naturvetenskaplig specialisering och modersmål). Vad jag förstått så behöver jag meritvärde 22,5 i princip för att ha en chans att komma in på utbildningen. Min fråga är då hur jag gör detta på bästa sätt? Hur kompletterar jag för de ämnen som ej går att läsa på komvux samt hur kan jag utöka min merit på bästa sätt. Vill gärna ha förslag på kurser jag kan lägga till eller byta ut (om möjligt). För övrigt hade jag också tänkt satsa på hp för att ha en chans att konkurrera. Tacksam för svar Mvh Sahra

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill råda dig börja med matematik-kurserna, sök läsa matematik 3c och om du får godkänt betyg i den kursen, läs sedan matematik 4. Du behöver ha godkänt betyg i matte 4 för att bli behörig till läkarprogrammet. De övriga behörigheter har du redan (ser jag i dina betyg).
    Säg att du får högt resultat på högskoleprovet, men utan godkänt betyg i matte 4 kan du inte bli antagen även med högsta resultat på högskoleprovet (detta för att obehöriga kan ej antas till svenska högskole-universitetsutbildningar, oavsett hur höga betyg eller hur högt resultat från högskoleprovet de har).
    I de övriga kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet där du redan har godkända betyg kommer du av komvux hänvisas till att försöka hitta var du kan göra prövningar.
    Du som inte är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige, om du hittar var du kan anmäla dig. Det är många som vill göra prövningar och svårt att hitta var man kan boka in sig på prövningar. Inför prövningen förbereder du dig genom självstudier eller på annat sätt (vilket du själv väljer; kan du anlita en privat lärare eller hitta ngt annat sätt, bra). Någon undervisning inför prövningen får man tyvärr inte. Viss (väldigt begränsat) handledning kan man ibland få (om man har tur).

    Alternativt urval (AU)
    Kika gärna på fragasyv.se/info/alternativt-urval - Karolinska Institutet i Stockholm brukar ha AU. Andra lärosäten kan också besluta om att anta även i AU-urvalsgruppen. Du får gärna läsa på lärosätenas hemsidor och fråga studievägledare på de institutioner där läkarprogrammet ges om AU kommer att finnas. Det är varje lärosäte inför varje antagningsomgång som beslutar om AU ska finnas eller inte.
    Om AU finns då brukar flera särskilda villkor ställas, t.ex kan man behöva göra ansökan/anmälan tidigare än den vanliga anmälningsperioden + man behöver ha resultat från högskoleprovet. Tester och intervjuer brukar förekomma i AU-urvalet. Det kan variera från en termin till nästa men gränsen för resultatet på högskoleprovet för att kunna bli utvald att delta i AU på Karolinska brukar ligga, som lägst på 1.4. Om AU finns på det lärosäte där du vill läsa, råder jag dig ansöka även i AU. Att man ansöker i AU betyder inte att man ej kan söka på "vanligt sätt" samtidigt. Sök på alla sätt du kan: i AU och i på "vanligt sätt" men du måste först och främst bli behörig - få godkänt betyg i matematik 4.

    Allmänna kurser på folkhögskolorna
    Ett annat sätt finns också - du kan försöka komma in på Allmänna kurser på folkhögskolorna. Det är absolut inte självklart att du blir antagen (du har "för mycket utbildning" i bagaget... men det är inte förbjudet att försöka komma in). Där ska du, om du kommer in, kunna på ett läsår (du läser då på heltid) uppnå omdöme om grundläggande behörighet. Du ska så klart sikta på högsta möjliga omdöme, som är 4.0. Med 4.0 i studieomdöme kan en viss chans finnas att komma in på läkarprogrammet (inga garantier dock för att det brukar alltid vara fler sökande med högsta omdöme än platser i BF-urvalsgruppen) men i kombination av högsta omdöme + högt resultat på högskoleprovet kan chansen finnas att bli antagen även till en så populär utbildning som läkarprogrammet. Om studieformen Folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola

    Ekonomi under studietiden?
    Jag vill också påminna om "studiemedelsfrågan". Om du för den universitetsutbildning som du redan är klar med har tagit studiemedel, då lär inte dina studiemedelsveckorna räcka till hela läkarprogrammet. Läkarprogrammet är numera 6-årigt. Och just 6 läsår är max tid man kan få studiemedel för eftergymnasiala studier, så du behöver i så fall planera kring hur du ska klara dig ekonomiskt under de senare årskurserna på läkarprogrammet när du inte längre kan få studiemedel från CSN.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sahra1791 : Hej,
    • Sahra1791 : Tack för snabbt svar. Vill bara passa på att fråga om det är möjligt att byta ut ämnen såsom modersmål 1&2?
    • Milla :

      Ingenting i examensbeviset kan ändras (det är som en bild som är spärrad för redigering, kan man kanske jämföra med...). Ditt dokument som heter Examensbevis kommer för all framtid se ut som det gjorde den dagen du slutade på gymnasiet. Inga kurser får bytas ut. Om du får högre betyg i en kurs som ingår i ditt examensbevis skickar du med ditt examensbevis + det som bekräftar att du fick högre betyg i samma kurs eller i en motsvarande kurs (motsvarande kurser är det t.ex matematik 1a, 1b och 1c, så du kan i stället för matematik 1c höja betyget i matematik 1a; och i stället för matematik 2c höja betyget i matematik 2a och i stället för matte 3c höja i matte 3b). Vad gäller språk, så måste du höja betygen i exakt samma språkkurser.

    • Sahra1791 : Jaha, vad typiskt. Är rädd att jag tyvärr inte kommer kunna höja betygen i de kurserna. Men jag kan lägga till matte 5?
    • Milla : Om du får godkänt betyg i matte 5, laddar du upp ditt examensbevis + bevis på att du har godkänt betyg i matte 5. Du lägger alltså till ett nytt dokument som bevisar att du har nya betyg.
    • Milla : För godkänt betyg i matte 5 får du + 1.0 meritpoäng; men betyget i matte 5 kommer också räknas in i ditt snitt och med det högre meritvärde (som du får genom en komplettering) kommer du prövas i BII-urvalet. Du kommer prövas i BII (endast) i vilket fall, eftersom du måste komplettera för behörighet (vad gäller matte 4).
    • Milla : Mitt råd är att du börjar med att läsa matte 3c och sedan 4. Eftersom obehöriga kan ej antas, måste du bli behörig. Även om du t.ex får högsta resultat på högskoleprovet, kommer det inte hjälpa dig om du då fortfarande är obehörig.
    Läs alla kommentarer