oligut

    Hej, Jag är intresserad av psykologi, men det är långt ifrån alla områden som intresserar mig, min plan är att läsa en master I psykologi så att jag har mer möjlighet att skrädddarsy min examen för mig själv och inte gå psykologprogrammet. Jag undrar om jag då blir behörig till att söka psykoterapeut utbildning efter att ha läst en master I psykologi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du ställer en svår fråga att besvara. Du vill på sikt kunna bli Psykoterapeut, skriver du.
    "Problemet" är att din ansökan till psykoterapiprogrammet ligger mycket långt fram i tiden. Du planerar att först läsa i fem år (läsa psykologi); och sedan behöver du hitta var du kan få grundläggande psykoterapi-utbildningen (den så kallade "steg 1") och efter det kan också behöva jobba i t.ex 2 år... då är vi ganska många år framme i tiden och vilka förändringar som kan ske innan dess, kan ingen vara helt säker på.
    Psykoterapeutprogrammen finns /i Sverige idag, året 2023/ med olika inriktningar och behörighetskraven skiljer sig (något) åt, bland annat beroende på vilken inriktning psykoterapiprogrammet har. I grunden brukar man behöva ha utbildning till något "människovårdande yrke" (vilket inkluderar yrken som Psykolog, Läkare, Socionom, Sjuksköterska, Arbetsterapeut och kanske ännu några fler). Inom behörighetskraven brukar även stå ngt i stil med "Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen." Har man psykologlegitimation, brukar man "befrias" från att behöva gå grundläggande psykoterapiutbildningen, som är svårt att hitta gratis, utan den brukar kosta pengar.
    Att kandidat + master i psykologi skulle bli godkänt som "människovårdande yrke" har jag också några frågetecken kring, men beslutet kommer att ligga hos antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte som erbjuder psykoteraeutiprogrammet (och det kan inte uteslutas att olika lärosäten kan ge dig olika svar: du kanske kan bli bedömd som behörig till något lärosäte men inte till alla de andra...).
    Att gå psykologprogrammet, ta examen och sedan psykologlegitimation från socialstyrelsen ser jag som mer "rak och säker väg" mot yrket Psykoterapeut, än det du planerar att satsa på. Psykolog är ett av de människovårdande yrken och du slipper också leta var du kan gå "steg1"-utbildning som också kostar pengar. Vägen till yrket psykoterapeut blir, dessutom, kortare - om du går via psykologprogrammet; det är i alla fall min uppfattning. Men fråga gärna studievägledare på de institutioner där psykoterapetprogrammen ges och antagningsgrupperna på de lärosäten där de programmen ges. Du kan få olika svar från olika ställen (som delvis kan bero på att de erbjuder psykoterapetprogrammen med olika inriktningar).
    Du kan börja med att titta på hur behörighetskraven är formulerade (jämför kraven på olika lärosäten).

    Studie- och yrkesvägledare