David98

    Om man går ut årskurs nio med godkänt i eng, sve, ma osv. men lägre betyg än man kan få på grund av frånvaro, tex med grund i medicinska skäl. Vad finns det för möjlighet att läsa upp dem betygen så att man kan komma in på den gymnasielinje man vill få? Tack i förhand för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det första jag tänker på är Prövningar. Att förbereda sig på egen hand och försöka få högre betyg genom prövningar. Det finns en sammanfattande förklaring kring prövningar på https://www.fragasyv.se/info/provning
    ************
    Att gå om årskurs 9 om man fått godkända betyg och även om man inte fått godkända betyg är sällan möjligt. Huvudman (i praktiken rektor) bestämmer om eleven får gå om årskurs 9, men det händer väldigt sällan att sådant beslut fattas.
    Det finns många elever som av olika (många ggr helt förståeliga och även medicinska orsaker) inte har uppnått den nivån på betygen som de skulle kunna om omständigheterna var annorlunda... och det finns ingen praktisk möjlighet att erbjuda alla som vill gå om läsåren, trots att de har godkända betyg, att göra det.
    Jag tror endast på prövningar, som en ev.möjlig väg att gå. Det kan ta tid + varje prövningsförsök kostar 500kr. Man får nog också kämpa för att få boka in sig på prövningar i grundskolekurser. Det är inte så vanligt att man snabbt och lätt hittar möjlighet att boka prövning i en grundskolekurs (ett grundskoleämne).
    Tips! försök få hjälp från kurator på elevens grundskola och fråga även på utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare
    • David98 : Ok ska kolla på det, tack för svaren!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!