GG

    Hej, Jag håller på att lägga upp mina gymnasiebetyg för att räkna ut min merit, däremot så märkte jag att i de obligatoriska kurserna som ska motsvara 600 poäng, så finns historia 1a1 som är 50 poäng. Dock så har jag läst historia 1b som är 100 poäng, så om jag lägger in den tillsammans med resten av mina obligatoriska kurser så blir det 650 poäng. Vad är problemet och hur ska jag räkna då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Meritvärde räknas ut på fullständiga gymnasiala betyg. Se vilka kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Alla kurser från det examensbeviset, förutom gymnasiearbete eller komvuxarbete, räknas in i "snittet" som heter Jämförelsetal. Sedan plussar man på Meritpoängen, om man har några. Summan blir Meritvärde.
    Vilken eller vilka kurser i ämnet historia har du i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux?
    Om meritpoängen var god läs på gymnaseiguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare