Alida

    Hej! Jag har alltid varit intresserad av hur människor fungerar, beteenden osv. Mina drömyrken har alltid varit som psykolog, inom rättspsykiatrin eller kriminalvården. Men har kommit fram till att jag är väldigt introvert och vet inte om jag vill satsa på en karriär med konstant möte med människor. Finns det något yrke med liknande inriktning där man inte jobbar med patienter på det sättet? Tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns flera yrken inom området beteendevetenskap och rättspsykologi där du kan utforska människors beteenden utan att behöva ha direkt patientkontakt.
    Här är några alternativ att överväga:

    Kriminaltekniker
    Som Kriminaltekniker arbetar du med att undersöka brottsplatser och samla bevis för att stödja rättsliga utredningar. Detta arbete brukar inte inkludera direkt kontakt med brottsoffer eller förövare.

    Rättspsykologisk konsult
    Inom området rättspsykologi kan du arbeta som konsult och tillhandahålla expertis och bedömningar för rättsliga ärenden. Detta kan innefatta att utföra psykologiska utvärderingar av misstänkta eller vittnen, eller att ge råd om rättsliga frågor baserade på psykologisk forskning och teori.

    Forskare inom beteendevetenskap
    Om du är intresserad av att bidra till kunskapen inom beteendevetenskapliga områden kan du överväga att satsa på att bli en Forskare. Du kan utföra forskning inom områden som brottsprevention, rättspsykologi, beteendeanalys eller kriminologi, där du analyserar data och drar slutsatser utan att ha direkt patientkontakt.

    Konsult inom organisationspsykologi
    Inom området organisationspsykologi kan du använda dina kunskaper om mänskligt beteende för att hjälpa organisationer att förbättra sin effektivitet och arbetsmiljö. Detta kan innebära att genomföra personalbedömningar, utveckla ledarskapsprogram eller analysera arbetsplatskultur.

    HögskolelärareUtbildare eller Föreläsare
    Du kan också överväga att bli HögskolelärareUtbildare eller Föreläsare inom beteendevetenskapliga ämnen. Genom att undervisa eller hålla föreläsningar kan du dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter till andra utan att behöva ha individuell patientkontakt.

    Dessa (ovan) är bara några exempel på yrken där du kan använda dina kunskaper inom beteendevetenskap och rättspsykologi utan att ha direkt patientkontakt.

    Studie- och yrkesvägledare