Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag ställde en fråga i en kommentar till din fråga, som du gärna får svara på.
    Jag vill också tipsa dig om att läsa svar i tråden på https://www.fragasyv.se/fragor/vilken-yrkesutbildning-aer-baest-att-vaelja
    Börja med att titta på yrkespresentationerna: på framtid.se/yrke/lss-handlaggare och framtid.se/yrke/behandlingspedagog
    En stor svårighet i att jämföra utbildningar och möjligheter att få jobb inom de yrken ligger i att båda yrken är Icke-reglerade, alltså får arbetsgivare anställa med vilken utbildning de vill och även utan någon utbildning, inte ens grundskoleutbildning krävs, allmänt/generellt sett. En arbetsgivare får välja att anställa med precis vilken tidigare utbidlningabakgrund som helst och vid behov erbjuda utbildning i början av anställningen (med lön, alltså när man redan är anställd). Olika arbetsgivare kan tänka olika. Ingen kan redogöra för hur alla de olika tusentals arbetsgivare kan tänka och vad de kommer att tycka när du ska söka jobb.
    Du får jämföra utbildningarna så bra du kan:
    titta t.ex på hur långa utbildningarna är - ju längre utbildningen desto, allmänt sett, bättre (man lär ju sig mer under längre tid, får man i alla fall hoppas på);
    se om praktikperioder ingår inom utbildningarna och hur långa de praktikperioderna är; ju längre praktik desto bättre.
    Prata gärna med de som jobbar med de utbildningar och de som går eller tidigare har gått just de utbildningar. Be om lov att få besöka skolorna. Se om det finns möjlighet att gå på öppet hus; om inte fråga om du kan komma på ett studiebesök. När man är på plats, på skolan, får man en känsla av att hur det kommer att kännas när man läser där, och mätt även pendlingstid (hur lång tid det kommer för dig att ta dig till och från skolan och tänk på att du ska åka den sträckan varje skoldag, fram och tillbaka). Fråga gärna de som jobbar på de utbildningar var deras studerande brukar gå på praktik och var de brukar, efter utbildningen, få jobb.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare