Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    eftersom jag inte är lärare i kemi, så kan jag inte svara på din fråga. Kemi2 bygger på Kemi1 (enligt information på skolverkets hemsida) och min gissning är att det är bra att kunna hela innehållet i kursen Kemi1 för att ha en rimlig chans att klara kemi 2.
    Jag har följande tips att ge till dig:
    -- fråga i forumet på pluggakuten.se/amne/kemi;
    -- försök repetera hela kursen kemi1 (låna läroboken t.ex se om du kan låna på ett bibliotek och läs genom hela kursen kemi1);
    -- du kan också prata med SYV-en på komvux i din kommun och förklara att trots att du har godkänt betyg i kemi1, vilket jag antar att du har, så minns du inte "någonting" från den kursen och be att få läsa kemi1 igen innan du sedan läser kemi2 (jag är dock inte alls säker på att komvux kommer "gå med på" det - för att satta betyg gäller tillsvidare, vilket är många ggr rätt så "konstigt", t.ex i språk... om man kunde ngt språk för 35 år sedan men ej använde det språket, över huvudet taget, så har man på riktigt glömt allt... men satta betyg gäller tillsvidare, så man anses kunna innehåll i de kurserna i vilka man har godkända betyg... suck).

    Studie- och yrkesvägledare