Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johanna,

    Det är inte "antal F betyg" utan antal F-poäng. Är de två kurser som du har F i på 100 poäng/styck? I så fall Nej - för att det är max 150 F-poäng som du kan ha i Examensbevis från komvux, om det examensbeviset innehåller 2400 poäng, det måste, alltså vara minst 2250 godkända poäng.

    Sedan är det också så att det är noga med exakt vilka kurser som F-betygen är i. Vissa kurser måste man ha godkänt betyg i. Andra kurser kan man ha F-betyg i och ändå uppfyIIa kraven för examensbevis.

    Oavsett vad vi här eller någon annan säger, så är der Rektor på komvux, som skriver under med sitt underskrift och med det Försäkrar att reglerna har följts, som bestämmer. SYV på komvux förbereder Examensbevis till rektor för påskrift. Rektor kontrollerar innan hen skriver under.

    Det är därför bra att göra Planering av examensbevis - på en blankett, och spara den planeringen, om att i fall det blir sedan "problem" av ngt. slag när du ska få ut ditt examensbevis. Det kan t.ex hända att den SYV på komvux som "lovade" ngt., har slutat eller blivit sjuk, och det kommer en ny SYV som säger ngt. annat... sådan händer. Reglerna är komplicerade. Undantag kan finnas. I vissa fall gäller det Bedömningar... och det är alltså fördelaktigit för dig att göra en officiell Planering av Examensbevis som komvux har och du har också (var sin kopia). Med den officiella planeringen blir SYV på komvux tvungen att verkligen ta reda på vad som gäller och kanske t o m kontakta någon sakkinnig eller be hjälp hos Universitets- och högskolerådets expert.

    Råd som jag kan ge:

     - gör planering snarast;

    - ta inte in fler än 2400 poäng i examensbevis från komvux (det är minimiantal, men det räcker);

    - försök få examensbevis utan några F-betyg;

    - försök få in även alla kurser som du behöver för Särskild behörighet till den högskoleutbildning som du vill komma in på.

    Hoppas mitt svar och mina råd blir till hjälp för dig!

    Liselotte SYV :)

    Liselotte