Nadia

    Hej! Jag går mitt sista år i gymnasiet och har läst en kurs för lite då jag hoppade av den kursen förra året då jag hade gått in i väggen. Men nu har det blivit problem då jag har en kurs för lite och alltså 100 poäng för lite och inte kommer få en godkänd gymnasie examen vad jag har förstått det? Då undrar jag om det skulle gå att läsa en 100 poängs kurs på komvux när jag gått ut gymnasiet och sedan få en gymnasie examen där istället? Är så stressad och har ångest över detta och vet inte vad jag ska göra. Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nadia,

    ja, det går att ta sitt Studiebevis (som du får i stället för Examensbevis i slutet av årskurs 3 på gymnasiet) och på komvux komplettera upp till Examensbevis;
    ännu en lösning skulle vara om rektor kunde förlänga din gymnasietid - och du kunde i så fall läsa under hösten 2018 på din gymnasieskola - och sedan ta examen från gymnasiet.
    Skillnaden är bl a i kursen Idrott och hälsa 1. Om du har högt betyg i Idrott och hälsa 1 - då är det synd att "förlora" det betyget (det får ej ingå i Examen från komvux).
    Om du, däremot har ett lågt betyg eller inget betyg i idrott och hälsa 1, då är det fördelaktigt för dig att ta examen från komvux; från 1 jan 2017 får ej betyg i kursen Idrott och hälsa 1 ingå i Examensbevis från Komvux (ändring i reglerna; innan dess fick det ingå).

    Eftersom du hade hälsoproblem och inte kunde pga det läsa på heltid, kan rektor ev. förlänga din gymnasietid. Fördelen i detta skulle varit att du kanske kunde läsa på deltid även redan under detta läsåret och förlägga några kurser under nästa läsår. Det är ett Undantag. Läkarintyg eller läkarutlåtande krävs som säger att du pga din hälsa inte rekommenderas att läsa på heltid; alt. om du kan unde detta läsåret vara sjukskriven (t.ex på deltid).
    Om du tycker att den lösningen ev skulle kunna passa dig - prata med skolsköterska, kurator, din klasslärare/mentor, SYV och/eller direkt med Rektor på ditt program.

    Vänligen och lycka till!

    Julia

    • : Tack för svar. Så om jag läser en 100 poängs kurs på komvux så har jag läst att det tar 5 veckor att bli klar med den, när jag läst klart den kommer jag då alltså få en godkänd gymnasie examen på 2500 poäng och få grundläggande behörighet och kunna ansöka till alla högskolor/universitet? Kommer det inte bli något problem om jag gör detta, t.ex finns det vissa program som inte accepterar en sån examen?
    • Julia : Examensbevis från komvux inkluderar 2400 poäng (kursern i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från Komvux). Med examn.bevis från komvux kommer du att prövas i BII, kompletteringsgruppen, för att du kommer att KOMPLETTERA på komvux och i BII krävs det oftast att man har högre betyg /högre Meritvärde/. Alla svenska högskolor/universitet accepterar examen från komvux. Att söka "alla" högskoleutbildningar är det ingen som kan bli BEHÖRIG till, pga många utbildningar kräver "särskild behörighet" och den är väldigt olika, är beroende av exakt vilken utbildning det är... läkarprogrammet kräver inte samma behörighet som lärare i franska och tyska, t.ex.
    • Julia : ang. kunna läsa en 100 poängskurs på 5 veckor på komvux; det är på distans eller "flex" som detta är möjligt, inte med vanliga lärarledda lektioner. Man läser i så fall "på egen hand" men har tillgång till handledare. Vill man ha "vanliga", lärarledda lektioner, är de förlagda vanligtvis under en hel termin - då läser man på deltid under en hel termin på komvux.
    • : Jag hade tänkt söka in med högskoleprovet efter att jag läst 100 poängs kursen, kommer jag prövas i BII eller högskoleprovsgruppen då?
    • Julia : Du kommer att prövas i BÅDA GRUPPERNA SAMTIDIGT men OBEROENDE av varandra - som om det vore 2 olika ansökningar. Du kvalificerar dig i betygsgruppen; och samtidigt kvalificerar dig i HP-urvalsgruppen. Du får med det en extra chans - det är som om du fick göra två Olika ansökningar till samma utbildning; du får alltså 2 chanser att komma in, i stället för en chans. :)
    • : Tack för hjälpen!!! Känner mig mycket lugnare nu!
    • Julia : så Bra!!! :) Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer