Mikael SYV på FrågaSYV

    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Uppge allt du har: alla jobb och all praktik du har haft. Om du inte har haft jobb eller praktik, uppge att du aktivt söker sommarjobb inom vården, t.ex inom hemtjänsten. Även andra jobb där man har med människor att göra som t.ex barnskötare eller säljare i butik är bra arbetslivserfarenhet. Om du inte kan få jobb, sök praktikplats. Fråga på arbetsförmedlingen om de kan hjälpa dig med det.

    I ansökan till yh kan du även uppge on du har erfarenhet av att ta hand om barn eller sjuka familjemedlemmar eller annan erfarenhet som kan ha med vård eller "ta hand om" människor eller djur att göra.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Pari!

    Det är svårt att komma med "arbetslivserfarenhet" om det krävs utbildning om att få jobb... och det krävs att man har jobbat för att få utbildningsplats. Det känns som "mission impossible", kan man kanske se på det... men du behöver inte ha jobbat med ngt. specifikt... utan med "vad som helst" och även praktik kan tillgodoräknas många gånger.

    Just yrkeshögskola kan göra undantag från behörighetskraven. Givetvis är det bättre att vara helt och fullt behörig men om inte det är möjligt, söker man ändå och uppger alla meriter man har... och hoppas och håller tummarna!

    Att söka till högskola om man inte är behörig är ganska meningslöst för där får man svar OBEHÖRIG.

    TILL YRKESHÖGSKOLA, däremot kan man komma in även som obehörig (20% av studerande i varje klass får tas in i fri kvot). I det personliga brevet som du bifogar ansökan till Yrkeshögskola kan du berätta varför du söker just den utbildning, vad din motivation är, vad du vet om yrket och på vilket sätt är det ditt drömjobb att bli Apotekstekniker.

    Om det blir så att du denna gång inte kommer in, sök igen - till nästa antagning och under tiden försök skaffa dig arbetslivserfarenhet. Är det svårt att få jobb, sök praktik i så fall. Vi råder dig också att söka till alla de olika orter och alla olika former (både bunden undervisning och distans).

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig och jag önskar dig lycka till!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare