Erik
    Hej!
    Jag har läst ett år teknik och 3 år på det naturvetenskapliga programmet. Jag valde att inte läsa religionskursen då jag hade kontakt med min syv på min skola som sa att jag inte behöver ha den kursen för att kunna plugga teknisk fysik. Jag har 2250 poäng men fick höra av några kompisar att religion är ett måste för att kunna komma in. Stämmer det? Behöver jag läsa upp den kursen? Har alla andra kriterier men lyckades inte hitta någon information om religionskursen.
    Tacksam för snabbt svar då jag eventuellt ska skriva upp kursen om två veckor!

    Med vänliga hälsningar
    Erik
    • : Hej! Är ingen SYV, så vänta tills du fått svar från SYV :) ! Om inte religionskunskap står som ett specificerat krav för din utbildning (särskild behörighet) behöver du inte den för att bli behörig. Och så länge du får ut gymnasieexamen så har du även grundläggande behörighet för universitetsstudier. MVH, Brendan
    • : Och de övriga kraven för särskild behörighet såklart :) !
    • Anna : Tack så mycket Brendan för din kommentar! Jag har en fråga: har du Examensbevis? eller har du Slutbetyg? eller om du har Samlat betygsdokument? eller om du har Studiebevis? Jätteviktigt att veta - vilken typ av utbildningsdokument du har fått när du slutade på gymnasiet!
    • Anna : Du behöver betyg i Religionskunskap. Har du F eller IG betyg i den kursen? eller har du Inget betyg i religionskunskap? Om du har betyg, vilket betyg du har och i exakt vilken kurs? i Relig.A, eller i Relig.1 ?
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik

    jag ser att du är 21 år och enligt din ålder så är du "på gränsen" mellan de som fick Slutbetyg /gick ut gymnasiet juni 2013/ och de som fick Examensbevis (gick ut juni 2014).

    Slutbetyg byttes mot Examensbevis.

    • : Tack för svaren!
    • : jag har studiebevis men saknar gymnasiearbetet som jag ska lästa upp under julen
    • Julia : Du behöver Examensbevis. Religionskunskap är en obligatorisk kurs för Examensbevis. dock är det OK att ha F betyg i den kursen, om du för övrigt inte har för många F betyg i andra kurser.
    • : Har läst lite på antagning.se och hittar inte religionen som ett ämne som man måste ha godkänt i för att kunna studera på universitet. Jag har i dagsläget 2250 poäng och ska även läsa upp gymnasiearbetet. Min utbildning låg på 2600 poäng och har godkänt i samtliga ämnen som syns på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/
    • Julia : Slutbetyg och Examensbevis är två olika typer av utbildningsokument med Olika regler. Om du fick Studiebevis och inte ett Samlat betygsdokument, då läste Du mot EXAMENSBEVIS. Och då ska du se på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/
    • Julia : Minimiantal poäng för Examensbevis från Komvux är 2400 poäng. Om du inte hinner få ut examensbevis innan årsskiftet, förlorar du dina poäng för Idrott och hälsa 1 kursen, då den kursen ej får finnas med i examensbeviset från komvux, utfärdat efter årssiftet 2016-17. Om du vill ta in betyg i Idrott & hälsa in i ditt examensbevis från komvux, måste du snabba på och få ut examensbeviset innan årsskiftet. Du får ej examensbevis utan betyg i rel.kunskap. Du kan eventuellt ha f betyg i den kursen in i ditt examensbevis. Max antal F i examensbevis från komvux /som innehåller 2400 poäng/ är 150 p.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Du måste ha bevis på att du har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET.

    Precis som Brendan skriver i sin kommentar, har du grundläggnade behörighet om du har Examensbevis från ett högskoleförberedande program. Du skriver att du "gick på teknik och sedan på naturvetenskapsprogrammet" men vad för utbildningsdokument fick du när du slutade på gymnasiet?

    Om du fick Slutbetyg, behöver man se närmare på det - för att det är inte alla Slutbetyg som ger Grundläggande behörighet. Du kan inte ha fått examensbevis eller Slutbetyg utan betyg i Religionskunskap. Om du fick, så är dokumentet felaktigt utfärdat i så fall, för man uppfyller inte kraven för "gymnasiekompetens" utan betyg i Rel.kunskap.

    Däremot är även F - ett betyg. Och man kan med F i betyg i rel.kunskap vara behörig till högskoleutbildning, men utan betyg - kan man inte det.

    Om du int vill eller kan svara på våra frågor, kan vi tyvärr inte ge dig ett korrekt och relevant svar (inte för att vi inte vill, utan för att vi inte kan). Utan tillräcklig info, kan man inte ge svar.

    Men i så fall ta dina betyg till SYV på komvux och ställ en direkt fråga - "har jag Grundläggande behörigheT"?

    Utan Grundläggande behörighet är man inte behörig till högskola i Sverige.

    det finns i och för sig möjlighet att söka på "reell kompetens" /en annan väg/ men du är för ung. Ett av villkor att man har arbetat i minst 3 år efter det att man fyllde 19 år. Du är 21 år och har inte hunnit arbeta i 3 år... efter det att du fyllde 19. I så fall måste du bli 22 år först. Sedan vet jag inte hur mycket du har arbetat... men se här i alla fall /för kännedom/... - hur man ansöker på "reell kompetens">>

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Tack! Jag har F i religionskursen. Men får väl försöka få tag på en syv där jag bor. Ska skriva upp den om 2 veckor dock så blir nog tajt. får väl bita i det sura äpplet och läsa upp den bara.
    • : Har ett studiebevis, tänkte rabbla kurserna också så kanske det blir lättare. Godkända kurser: Biologi 1&2, Eng 5&6, Fysik 1&2, Historia 1, Idrott och hälsa 1, kemi 1, matte 1-5, spanska 3&4, psykologi 1, samhällskunskap 1b, svenska 1-3, teknik 1. Ikke godkännda: Kemi 2, Religion 1, matematik specialisering, gymnasiearbetet.
    • : kan tillägga att min gymnasiestudie var 2600 päng
    • Mikael : Gymnasiearbete måste man få E i - annars kan man inte få examensbevis. Om du har högt betyg i idrott, är det fördelaktigt för dig att försök hinna få ut examensbevis innan årsskiftet.
    Läs alla kommentarer