Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Benan,

    behörighet till den utbildningen som du är intresserad av är:

    Grundläggande behörighet till högskolestudier + godkända betyg i Engelska 6 /eller B/, Samhällskunskap 1b /eller A/, Matematik 4 /eller D/ och Tyska 3 /eller steg 3/. Se exempel på utbildningen på Linnéuniversitetet>>

    Och antagningsstatistik från förra antagningen ser ut så här:

    Liselotte

    För att komma in med Resultat av högskoleprovet krävdes 0.95.

    De som kompletterade efter gymnasiet på komvux eller genom prövningar - kunde komma in med 12.79 men de som inte kompletterade hade mycket svårare att komma in (med examensbevis kom det ingen utan komplettering... och de med äldre betyg, Slutbetyg, och utan kompletteringar, behövde 21.05 i meritvärde).

    Detta tolkar jag så här: det fanns för få sökande med Examensbevis (utan kompletteringar) och den sökandegrupp ej fick någon plats över huvudet taget; de med äldre betyg , Slutbetyget, utan kompletteringar var så få att de fick bara några få platser och behövde därför mycket höga betyg för att komma in.  Däremot de som kompletterade efter gymnasiet var så många att de fick många platser och inte behövde ha så höga betyg (i genomsnitt betyget D i det nya systemet eller hälften G och hälften VG i det gamla systemet och inga meritpoäng).

    Utifrån fjolårets statistik, rekommenderar jag att komplettera ditt Slutbetyg (om du inte redan gjort det), dvs läsa eller göra prövning i minst en kurs som redan ingår i ditt Slutbetyg och få högre betyg i den kursen. På så sätt "hamnar" du även i kompletteringsgruppen, BII.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L.

    • : Finns det här utbildning i Stockholm eller i Uppsala?
    • Mikael : Det finns en annan väg till läraryrket: du kan läsa ämnena först och sedan gå KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.
    Anna SYV på FrågaSYV

    På Stockholms Universitet finns det:

    dvs Ämneslärarprogrammet finns idag inte med kombinationen Matte & Tyska. Utbildningsutbud kan dock ändras till nästa ansökningsperiod (som blir 15 sept till 15 okt).