Felicia

    Hej! Jag är en studerande elev som går andra året på naturvetenskaps linjen just nu. Jag har under en lång tid grubblat över om naturvetenskap var det rätta valet för mig men har alltid gått tillbaka till att bara stanna kvar i linjen på grund av att jag måste gå om ifall jag nu väljer att byta linje. Men saken är den att jag får ångest lver programmet och har noll i motivation att plugga till ämnen jag inte gillar. Jag känner inte heller att jag vill bli något inom naturvetenskap så som läkar osv. Men vad jag hört av andra kan man bli behörig till vilken utbildning som helst och att ett E i betyg är som ett C för oss naturare. Är det så att man blir mer behörig om man läser naturvetenskap? Är det lönt för mig att gå om två år? Eller är det bättre att stå ut i ett år till för att slippa komplitera på komvux senare ifall jag nu vill läsa vidare med ett program som ex. Kräver matte 3.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du kan stå ut och genomföra din nuvarande utbildning med godkända betyg och bli behörig till eftergymnasial utbildning - är det en situation ... Men om du inte kan stå ut - är det en annan situation och då måste du försöka förändra.

    ang. E och C betyg, så, formellt sett, är alla betyg i samma kurser lika mycket värda, oavsett prigram.