Jessica
    Hej,
    det jag har förstått är att man söker in till gymnasium med sina 16 bästa betyg.
    En av mina betyg jag söker in med är mitt Kemi betyg där jag har C.
    Men det jag undrar är, varför söker jag in med mitt Kemi betyg när jag egentligen borde söka in med mitt Fysik betyg, där jag har B.
    Borde inte Kemi utbytas mot Fysik?

    Jag förstår att kärnämnena Svenska, Engelska och Matematik är nödvändiga att söka in med. Men kemi är väl inget sånt ämne?

    Min andra fråga är...
    Jag har 18 ämnen jag pluggade i skolan, alltså 18 betyg.
    Hur många ska jag egentligen söka med, 16 eller 17?

    Är EXTREMT tacksam för svar,
    Med vänlig hälsning en väldigt upprörd och förvirrad tjej

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,

    Om du har betyg i Moderna språk som du läste som "språkval", kan du ha det betyget som 17-de betyg.

    och i så fall väljs det bort ett av de 17 resterande betyg bort, en av de lägsta... och sedan läggs 16 betyg + betyget i Moderna språk ihop och du får en Siffra - som kan bli upp till max 340 "poäng".

    men om du inte har betyg i Moderna språk, då kan du få max 320 poäng, för att det är i så fall 16 högsta betyg av dina 18 betyg som räknas in.

    Om du tycker att det Mtv (meritvärde) eller Jmf (jämförelsetal) eller Betygspoäng - det är samma saker fast heter olika i olika län, stämmer inte med dina egna uträkningar>>, kontakta SYV på din "gamla" grundskola eller i fall det inte är möjligt, kontakta ditt antagningskansli och be dem förklara hur de har räknat på dina betyg.

    Om du inte har kontakter till ditt antagningskansli, se på www.antagningskanslier.se - du skriver in var du bor och får fram vilket kansli är ditt och där finns det också epostadress och tel.nummer.

    Här>> kan du mata in dina betyg och få fram resultatet som dator räknar ut åt dig. Men om det inte stämmer med det du ser på gymnasieantagningssida - hör med din SYV eller med antagningskansliet.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA