Ida

    Jag läser omvårdnadsprogrammet på komvux och är i december klar med alla kurser på A-B nivå. Jag ska sedan läsa vidare för specifik inriktning på C-nivå. Jag tänker söka jobb innan jag är klar med kurserna på C-nivå och undrar om C-kurser är obligatoriska för att en omvårdnadsutbildning ska anses fulländad eller om A-B kurser är tillräckliga för att jag ska kunna titulera mig som färdigutbildad undersköterska i mitt CV?

    Jag undrar även ang. snittbetyg och meritpoäng. Ger kurser på C-nivå i fördjupning psykiatri (psykiatri 2, samhällsbaserad psykiatri samt rättspsykiatri) meritpoäng? Om inte, räknas de in i snittbetyget?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Om meritpoäng för den som har Examensbevis -var god läs på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Det är oklart för mig om du sedan innan har examensbevis från gymnasiet eller om du läser mot exambevis på komvux nu, eller inget av det: t.ex om du endast läser vårdkurser men inte svenska, eng, matte mm.

    ang. Undersköterska, så är det upp till en arbetsgivare att bestämma vem som är "färdigutbildad undersköterska".

    Läs gärna info på >>>info/underskoterska

    • : Tack för svar, men känner mig fortfarande osäker på huruvida kurserna jag nämnde ger meritpoäng eller inte och om de kommer räknas in i mitt snittbetyg? Jag har ej examensbevis ännu men tänker läsa mot det.
    • : Jag är alltså osäker på om de räknas som områdeskurser eller ej.
    • Julia : Områdeskurser gäller endast för "äldre sökande" med slutbetyg som skulle avsluta gymnasiet år 2013 eller tidigare. Från år 2014 är det Examensbevis som ger grundläggande behörighet och områdeskurser finns inte för dig med exambevis utan det är endast eng 7, moderna språk 3&4 och högre mattekurser som ger meritpoäng. Vilka kurser som räknas in i snittet, beror på hur exambevis är utformat; som regel, räknas alla kurser in, som ingår i exambevis förutom gymnasiearbete .