Miranda
    Hej! Jag har snart gått 1:a året på gymnasiet. Programmet jag läser är vård och omsorg på Consensum i Lund. Jag trivs inte överhuvudtaget med skolan. Jag har funderat på att byta skola och kanske linje. Om jag byter program så är det isåfall Samhäll jag vill läsa. Men jag är rädd för att det kommer att bli för mycket läxor och att jag inte kommer få lika höga betyg som jag har idag. Vad är smartast? Att byta skola men gå samma linje eller att byta båda två? Jag vill så gärna gå på ProCivitas i Lund men är verkligen rädd för att det kommer att bli stor konkurrens jämfört med vad det är på min skola. Skulle du vilja ge mig lite tips på vad som är smartast och kanske på skolor som är bra.
    • : Omvalsperiod i Skåne är: 25 april-15 maj 2016, under den perioden kan man söka till åk1 gymnasieutbildning (i Skåne) med start hösten 2016.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    mycket tråkigt att du inte trivs på skolan.

    Om du vill gå på Samhällsvetenskapsprogrammet, så bör du söka om till åk1 och då konkurrerar du med dina "gamla" grundskolebetyg om plats i åk1 till hösten. Missa inte söka innan omvalsperioden är slut, och sök till många olika skolor (i första hand givetvis till den skolan som du helst vill läsa på).

    Samtidigt som du söker till åk1 till hösten, kan du också försöka byta till en annan skola (till samma program). Här är du beroende av att ledig plats finns. Den personen på skolan som säkert vet om plats finns, är rektor på det aktuella programmet, i ditt fall på Vård- och omsorgsprogrammet. Du kan på måndag, den 25 april 2016, ringa på tel.nr 0708-81 76 01 Bengt-Göran Persson, rektor på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg>>  (detta om du kan tänka dig gå den skolan).

    Att du nu kommer överens med rektor på en annan skola om att du byter till dem till hösten, betyder inte att du inte kan börja läsa på Samhällsvetenskapsprogrammet. Om du kommer in på SA, och tackar Ja, förklarar du sedan för den "andra skolan" dit du bytte på VO, att du inte kommer att läsa hos dem, pga du kom in på ett annat program. Det är smart att göra så - ha flera olika alternativ "öppna" tills det är klart om du kommer in på SA på någon av de skolorna som du vill läsa på.

    Kristina Knutsson, Studie- och yrkesvägledare på Åbyskolan i Klippan>> som har tel.nr 0435-28456, svarar att de eventuellt kanske kommer att ha en plats i åk2 på Vård- och omsorgsprogrammet till hösten, men att hon vet det säkert först i början på augusti. Om du skulle vilja läsa på den skolan (fortsätta på VO programmet) kan du ringa Kristina tidigast i slutet på juli och vi hoppas att hon har plats åt dig då. :)

    [email protected] - är mailadress till Studie- och yrkesvägledare på Örkelljunga Utbildningscentrum>> och du kan maila till Anna om du vill få reda på ang.byte till deras Vård- och omsorgsprogrammet.

    Österport i Ystad>> kan eventuellt ha en ledig plats på VO till hösten. Du får gärna under sommaren kontakta deras Studie- och yrkesvägledare [email protected], 070-434 05 52.

    Alla gymnasieskolor som i dagsläge erbjuder VO i Skåne, kan du se på den här sidan>>

    Tips: boka tid för att "skugga" en dag på Samhällsvetenskapsprogrammet och kanske på två eller tre olika skolor, för att känna på hur det är att vara elev på SA programmet. Alla de gymnasieskolor som erbjuder SA i Skåne, kan du se på den här sidan>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA