Lucas
    Jag har funderat på att utbilda mig till lokförare. Tycker att det verkar som ett roligt och intressant jobb. Jag är en person som tycker att det är jobbigt att plugga mycket teoretiskt... Men fick då reda på att utbildningen till lokförare endast var på ca. 1.5 år och det ingår mycket praktiskt arbete samt praktik och att man blev lokförare direkt efter examen. Mina frågor är då följande:
    Är det svårt att bli lokförare? Det står att man få genomgå olika ''urvals tester'' innan utbildningens början, är dessa svåra? Vad testas? Vad bör man vara bra på? Och slutligen, är det svårt att komma in på utbildningarna?

    MVH Lucas

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas!

    så roligt att du är intresserad av yrke Lokförare (tågförare).

    I dagens läge finns den utbildningen inom Yrkeshögskola, som du kanske redan vet. Här >> kan du se de utbildningar som är sökbara just nu men du ska inte söka nu, om jag förstår dig rätt, utan du undrar "på sikt".

    Jag undrar om du har tänkt på att det är ett ganska ensamt arbete och speciellt om man kör godståg nattetid. Man måste trivas med att arbeta ensam och ta fullt ansvar på egen hand.

    Det är ett populärt yrke med många sökande till utbildningar, men många "faller" på sin hälsa eller inte blir godkända på tester. Testet innehåller en skriftlig del och en intervjudel. De sökande rangordnas utifrån testets resultat. Det som testas är säkerhets- och logiskt tänkande, personlig mognad och reaktionsförmåga.

    Vid hälsoundersökningen måste man bli godkänd enligt Transportstyrelsens krav.

    Om du är frisk (inte har stor syn-, hörsel nedsättning, epipepsi eller andra större hälsoproblem), så tycker jag du bör söka till YH Lokförare eller tågförare. Skulle du t.ex komma in men sedan ångrar dig, kan du alltid lämna återbud och din plats går till någon som står i reserv.

    Jag ser att du är 18 år och jag gissar på att du går i åk2, men du kanske går åk3 nu och vill söka utbildning nu, på en gång. Tänk på att du måste vara 19 år fyllda senast den dagen som utbildning börjar. I annnat fall är du för ung. Utbildning i Huddinge (se info här >>> )

    har beviljade starter i oktober 2016, och sedan i mars 2017 och i mars 2018. Tänk på att ansökningsperiod kan ligga långt innan utbildning börjar - t.ex den Lokförarutbildning som startar 15 augusti 2016 har haft sista ansökningsdag 15 mars och tar inte några fler ansökningar. Det är bra att vara ute i god tid, ha koll på läget, så att säga, för att inte missa sista ansökningsdag. OBS! det kan vara olika sista ansökningsdag till utbildningar på olika orter, även om de börjar samtidigt. Varje Yrkeshögskoleutbildning bestämmer själva när ansökningsperiod är och när tester/intervjuer genomförs.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare