Josh
    Hej SYV! Jag har hör så mycket om denna program. Många säger att det är svårt att få jobb inom den branschen och andra säger att det är lättare att få jobb utomlands än i Sverige. Hur ser det egentligen ut? Tror ni man skulle kunna få jobb inom den branschen eller är det stor konkurrens?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pedro!

    Det är jättesvårt att svara på frågor om arbetsmarknaden "utomlands". Det handlar ju om jättemånga olika länder och vi pratar om några år in i framtiden.

    Hotell och turism branschen påverkas av olika händelser - och vi vet idag inte om det kommer att gå bra, dåligt eller mycket bra för hotell/turism branschen. Och ska man svara för "utomlands", dessutom (som sagt, det är jättemånga olika länder det handlar om) - så går det över huvudet taget inte säga ngt. om hur det blir.

    I och för sig så finns det exempel på att ungdomar med diverse olika gymnasiala utbildningar jobbar inom hotell/turism branschen både i Sverige och Utomlands. Vet man med sig att man vill hemskt gärna jobba inom Hotell och turism, så bör man givetvis välja HT>>> på gymnasiet och förbereda sig på att eventuellt söka vidareutbildning på t.ex Yrkeshögskola>> - se exempel på YH här>>>

    Om du är mycket intresserad av branschen, är flexibel (är beredd att både ta jobb direkt efter gymnasiet och läsa vidare), kan fler språk och är "öppen" för att lära dig ännu ett eller flera språk, är tålmodig, stresstålig och mycket serviceinriktad och kan tänka dig jobba både i Sverige och utomlands (och helst i flera olika länder) - då tycker jag du har goda förutsättningar inför en framgångsrik karriär inom Hotell/turism branschen och bör välja HT>>> på gymnasiet.

    Läs om yrken inom den aktuella branschen:
    Reseledare>>

    Guide>>

    Nattportier>>

    Agent inkommande turism>>

    Bästa hälsningar

    ANNA