Jonas
    Hej,

    Jag har ett dilemma. Jag skulle vilja studera till Socionom. Jag har gått 3 år på gymnasiet och har ett slutbetyg. Mina meritpoäng är låga då jag har de flesta kurser i Godkänt och saknar Matte B. För att få samma meritpoäng som antagningskraven är till Socionomutbildningen så behöver jag läsa upp 16 kurser från G och VG till dagens motsvarighet till MVG, och även läsa Matte B/2.

    Kan jag då istället läsa ett år på folkhögskola (basår/allmänlinje), som har Matematik B/2 och även komma in i folkhögskolans urvalsgrupp? Jag skulle även vilja studera på folkhögskola som ett slags förberedande inför studier på högre nivå.

    (Jag tog studenten 2009 och har jobbat efter det och studerat på Universitetet med jag hoppade av.)

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Det snabbaste vägen för dig skulle vara att skaffa dig godkänt betyg i matematik 2 och satsa på högskoleprovet. Matematik 2 kan du läsa på komvux på fem veckor på hetid.

    Om du, för övrigt, är behörig, kan du komma in på socionomutbildningen på resultatet av högskoleprovet, i HP-urvalsgruppen.

    Det är det snabbaste vägen in på högskola för dig.

    Du kan söka till folkhögskoIeutbildningar också, om du vill. Varje folkhögskoIa är som "ett eget litet företag", det är inte exakt samma regler och villkor på de olika foIkhögskoIor. Det är också konkurrens om utbiIdningspIatser på foIkhögskoIorna. Det finns inga garantier på att de tar in dig på en foIkhögskoIeutbiidning.

    Mitt råd tiII dig är att du söker både tiII Komvux och tiII fIera oIika foIkhögskoIor. Du kan nu, redan idag - påbörja sjäIvstudier i matte 2, för det kan jag rekommendera www.matteboken.se - och här>>> är direkt Iänk till kursen matte 2.

    Vänliga hälsningar

    julia Syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,

    det finns ca 150 folkhögskoIor i Sverige idag... jag tror den exakta siffran är 154 st. :) - och jag tror säkert du kan bIi antagen till någon av dem... men jag tänker på Studiemedel.

    Du har redan gymnasial utbildning och du kan därför som max få studiemedel för 1 års studier på gymnasial nivå... kanske ännu kortare tid eftersom du redan har Iäst på högskoIenivå, du är aIItså högutbiIdad person så som CSN ser det.

    Jag råder dig undersköta frågan med CSN (om du känner att du bIir beroende av StudiemedeI). Annars så kan en situation uppstå att du blir antagen på en folkhögskola, men ej kan läsa för att du inte kommer att ha någon försörjning under studietiden.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Vi har nu fått svar från Verksamhetschefen för FoIkhögskolornas serviceorganisation, som säger att du kan söka "allmän kurs" på vilken foIkhögskola som helst, eftersom du saknar särskild behörighet i matte. :)

    Liselotte