Frida
    Jag har en dröm om att bli journalist. Jag älskar att skriva och fördjupa mig i såväl stora världsproblem som små vardagliga frågeställningar. Problemet är att jag skräms över delen med radio och TV eftersom jag både är blyg och har fruktansvärd scenskräck. Så min fråga är om det är möjligt att läsa journalistik men att utesluta de delarna och bara skriva? Eller är det dumt att läsa journalistik om man är blyg? Finns nåt liknande program där man kan skriva och fördjupa sig?
    • Milla : Vi fick svar från en sakkunnig på journalistik-utbildningar på Folkhögskolor. Läs svar i "mitt" svar nedan. :)
    • Milla : Jag vill också tipsa om en yrkeshögskoleutbildnig - http://yhguiden.se/utbildning/alma-education/manusforfattare/
    • Ludmila : Läs svar från utbildningen "Biografiskt berättande" på Hola folkhögskola - i "mitt svar" nedan. ;)

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida,

    kika gärna på yrken Utredare>>, Manusförfattare>> och Skribent>>.

    Jag ska samråda med kollegorna och vi försöker höra av oss till dig snarast möjligt!

    Hörs

    L. :)

    Liselotte

    Nu fick vi svar från kursföreståndare, Tollare folkhögskola www.tollare.org som hälsar dig följande:

    Hej,
    Vår utbildning har sin tyngd i skrivande journalistik, foto och layout. Först under år 2 arbetar vi med rörlig bild. Folkhögskolan med sina små grupper och mycket handledning är en utmärkt plats att utveckla sig själv, och att utmana sina svårigheter.

     kursföreståndare, Tollare folkhögskola www.tollare.org

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Vi fick svar från en person som är välinsatt i folkhögskoleutbildningar inom område "journalistik". Nedan finner du den personens svar:

    Spontant så tänker jag väl att det inte är superenkelt att vara journalist om man är extremt blyg.
    Här>>> kommer en lista med kurserna/utbildningarna för skrivande journalister (men oftast så läser man lite radio och tv också).

    Det finns också skrivarkurser/skrivarlinjer (alltså inte journalistiskt skrivande). De kan man se här>>>

    Studie- och yrkesvägledare

    Och nedan kan du läsa svar från Utbildningsledare på en Yrkeshögskoleutbildning Manusförfattare:

    "Man kan absolut vara blyg och ha scenskräck och bli en bra
    författare eller manusförfattare. Det gäller många. Men för att söka vår utbildning måste
    man ha minst ett års erfarenhet av yrke eller utbildning inom området.
    Det är en vidareutbildning. Om hon är nybörjade rekommenderar jag SKurup, fridhem, biskops arnö
    sthlm filmskola eller manuspiloterna."

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu fick vi svar från utbildningen "Biografiskt berättande" på Hola folkhögskola:

    På denna utbildning arbetar vi mer fördjupande med skrivandet, och har inga element som kräver framträdanden av något slag, utom en del chat-diskussioner. Utbildningen är inriktad på att skriva biografiskt, om sitt eget eller andras liv. Den är inte direkt journalistisk, men längre reportage kan väl sägas ha biografiska kvalitéer, så nog kan det fungera.

    Med vänlig hälsning
    Biografiskt berättande på Hola folkhögskola