Nicolas
    Hej! Jag går andra året på en gymnasieskola, och nu är det dags att välja individuella val. Jag har valt musik, då jag har ett stort intresse av det. Men, jag är dock orolig över hur svår den kursen är. Jag är ganska duktig inom musik, kan grundläggande musikteori och kan spela gitarr, men jag vet inte om det krävs mer. Alltså vet jag inte vilka förkunskaper som krävs. Jag vet inte ifall inga förkunskaper alls krävs, eller om man förväntas kunna alla de här komplexa begreppen etc.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nicolas!

    Det som Skolverket säger om den kursen kan du läsa nedan, jag kommer nu att klistra in info från Skolverkets hemsida.

    Du kan också be om att få träffa lärare som ska undervisa i kursen och rent ut fråga hen om vad som krävs för att kunna klara den.

    Men om du blir antagen till kursen, så anser din skola att du har tillräckliga förkunskaper (i annat fall blir man inte antagen).

    Se nu om info från Skolverkets hemsida blir till hjälp (läs nedan) & jag önskar dig lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Info från Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

        Musicerande i gehörsbaserad och noterad musik med röst eller instrument.

        Musikalisk kommunikation med röst och rörelse i musik och danser från olika tider eller kulturer. Stildrag och kännetecken.

        Sånger, alternativt låtar och danser, från olika tider eller kulturer.

        Instudering i grupp.

        Instrument och deras grundläggande egenskaper, kvaliteter och inbördes relationer. Grundläggande röstvård och metoder för det.

        Grundläggande musikskapande och bearbetning av musikaliskt material, till exempel att göra en andrastämma, välja instrumentering, kompstil, musikalisk form och disposition.

        Grundläggande musikalisk gestaltning och kommunikation vid framträdande inför publik och i samarbete med andra.

        Programvaror för musikbearbetning och grundläggande hantering av musikteknisk utrustning och digital bearbetning av musikaliskt material.

        Grundläggande arbetsmiljö vid musikutövning, till exempel elsäkerhet, ergonomi och hörselvård.

    Kunskapskrav

    Betyget E

    Eleven musicerar efter enkel ackordanalys och på gehör. I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet genrespecifika krav och uppvisar ett visst konstnärligt uttryck. Det musikaliska resultatet av elevens bidrag till den musikaliska gestaltningen är tillfredsställande. Eleven redogör översiktligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar.

    Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar och danser, i grupp och kan framföra dem inom gruppen. Dessutom ger eleven enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven redogör översiktligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.

    Tillsammans med andra kan eleven med tillfredsställande resultat anpassa en sång, alternativt en låt, till den egna gruppens särdrag.

    Eleven redogör översiktligt för programvara för musikbearbetning och kan i samråd med handledare koppla upp en ljudanläggning. Eleven redogör översiktligt för några arbetsmiljöfrågor som rör musicerande.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

    Betyget C

    Eleven musicerar efter enkel ackordanalys och på gehör. I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet genrespecifika krav och uppvisar ett konstnärligt uttryck. Det musikaliska resultatet av elevens bidrag till den musikaliska gestaltningen är tillfredsställande. Eleven redogör utförligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar.

    Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar och danser, både i grupp och självständigt och kan framföra dem inom gruppen. Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven redogör utförligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.

    Tillsammans med andra kan eleven med tillfredsställande resultat anpassa en sång, alternativt en låt, till den egna gruppens särdrag.

    Eleven redogör utförligt för programvara för musikbearbetning och kan efter samråd med handledare koppla upp en ljudanläggning. Eleven redogör utförligt för några arbetsmiljöfrågor som rör musicerande.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

    Betyget A

    Eleven musicerar efter enkel ackordanalys och på gehör. I sitt musicerande följer eleven med säkerhet genrespecifika krav och uppvisar ett gott konstnärligt uttryck. Det musikaliska resultatet av elevens bidrag till den musikaliska gestaltningen är gott. Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar.

    Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar och danser, både i grupp och självständigt och kan framföra dem inom gruppen. Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven redogör utförligt och nyanserat för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.

    Tillsammans med andra kan eleven med tillfredsställande resultat anpassa en sång, alternativt en låt, till den egna gruppens särdrag.

    Eleven redogör utförligt och nyanserat för programvara för musikbearbetning och kan efter samråd med handledare koppla upp en ljudanläggning. Eleven redogör utförligt för några arbetsmiljöfrågor som rör musicerande.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Studie- och yrkesvägledare