Helena
    Hej! Jag är så himla stressad och osäker och har så mycket ångest just då jag verkligen inte vet vad jag ska göra. Jag ska ju byta gymnasieskola men ju mer jag pratar med andra personer desto mer osäkrare blir jag.

    Min störa fråga just nu är vilken linje som är den största, bredaste och som ger mest möjligheter efter gymnasiet mellan samhällsprogrammet och ekonomiprogrammet!

    De flesta säger att det är samhällsprogrammet som är den bredaste linjen mellan dessa två men det förstår jag inte riktigt för det är ju minst matte på sam-linjen viket ju gör att man får bättre förutsättningar om man väljer ekonomi istället eller hur? Och det sägs även att sam må vara bredare men det är även den enklare om inte enklaste/slappaste linjen jämfört med både EK och NV....???!

    Men jag undrar då också varför det sägs att SA är bredare än EK? Vad är det som gör att EK linjen inte är lika brett?

    Jag ska nog också säga att jag just nu verkligen inte vet vad jag vill bli efter gymnasiet, och därför blir det ännu svårare att bestämma. Men jag har kollat runt på hemsidor och fått ett hum om ungefär vad man kan bli efter dessa olika linjer. På EK så är det mest egen företagande, ekonom och jobb inom bank du kan bli, medan på SA så är det lite mer polis, journalist, lärare mm men då så tycker jag att EK låter lite mer intressant än SA, MEN! eftersom jag då inte vet vad jag vill bli så kan allt hända mellan dessa tre år och jag kan ändra mig när som helst vilket då leder mig tillbaka till min första fråga... Vilken linje ger mest möjligheter och bredast behörigheter till olika utbildningar efter gymnasiet?

    Om man då måste dra en liten gräns så lockar nog ekonomi programmet mig mest då jag är en aning intresserad av marknadsföring men eftersom jag inte alls är säker så tycker jag att jag borde välja den bredaste linjen först och främst!

    Men låt säga att jag väljer SA och sedan vill bli ekonom eller marknadsförare är det möjligt att bli det utan att behöva läsa upp jättemånga kurser? Eller är det väldigt stor skillnad mellan dessa yrken och den SA linjen så jag måste råplugga dessa extra kurser? Samma sak gäller EK, om jag har gått den linjen och sedan ändrar mig behöver jag läsa upp jättemånga extra kurser?

    Som ni nog märker så är jag så kluven just nu och behöver verkligen så mycket hjälp som möjligt! Så jag skulle vara så himla tacksam för alla svar jag får!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    varför man får höra att SA är "ett brett program" är nog för att det är många VaIbara kurser som får Iäsas som Programfördjupande och att SA har 3 inriktningar och Ekonomi - bara 2 inriktningar.

    Ta och jämför: ProgrampIan för EK>> och ProgrampIan för SA>>

    Ang.matte - så har du rätt, på SA ingår inte matte 3b som obIigatorisk kurs och på EK ingår den inom inriktningen Ekonomi (men ej inom Juridik). Att matte 3b inte ingår som obIigatorisk kurs, betyder inte att man inte kan Iäsa den. Många eIever på SA Iäser Matte 3b som programfördjupande kurs (men man kan sIippa Iäsa den, för den är ej obIigatorisk).

    Om man Iäser ännu mer matte, (matte 4) - bIir man behörig tiII ännu fIer eftergymnasiaIa utbiIdningar. Men i så faII kan man kanske Iäsa Naturvet.pr inriktning Natur - där Matte 4, fysik2, kemi2 och bioIogi 2 är aIIa obIigatoriska kurser och man om man får godkända betyg i dem, bIir behörig tiII bI annat utbiIdningar - tiII Iäkare, tandIäkare, veterinär, apotekare och marinbioIog också. Det bIir man inte varken sig på EK eIIer på SA.

    Som du kan se i programpIaner (se snabbIänkar ovan), är inte skiIInaden meIIan EK och SA så stor. Det handIar mest om vad för kurser som just den aktueIIa skoIan kan erbjuda som Programfördjupande och inom IndividueIIt vaI. Sedan kan man ofta på EK testa på driva eget UF-företag>> men på SA finns det ibIand profiIer (på vissa skoIor) som t.ex "KriminoIog" eIIer "Kommunikation & Iedarskap". Det är endast de Gymnasiegemensamma, Programgemensamma + kurser inom en av inriktningar som man garanterat får gå oavsett viIken skoIa man går på. AIIa andra kurser KANSKE erbjuds eIIer inte - beroende på viIka möjigheter just den skoIan har.

    Det finns exempeI på när eIever på Ekonomi och SamhäIIsvet.programmet har i princip identiska examensbevis /beroende mycket på vad just deras skoIor erbjuder för vaIbara kurser/.

    Jag vet inte om det jag har skrivit ovan är tiII hjäIp eIIer gör det ännu svårare att väIja, och jag skuIIe därför grovt sammanfatta det så här:

    - om du viII testa på driva eget företag redan på gymnasiet & viII inte behöva Iäsa 2 kurser Moderna språk, väIj Ekonomi (inriktning Ekonomi) - men fråga på just "den skoIan" om UF ingår;

    - om du viII kunna sIippa Iäsa "för mycket" matte" & kunna väIja (förhoppningsvis) från en Iängre Iista på vaIbara kurser, väIj SamhäIIsvet.programmet.

    Bästa häIsningar

    ANNA