Lisa
    Jag skulle vilja ta en väldigt bred linje och har tänkt över samhällskunskap, jag vill fördjupa mig in i beteende. Har jag då fortfarande många möjligheter till olika utbildningar efter gymnasiet?
    • : Hej! Är ingen SYV, så vänta tills du fått svar av de (de rättar och lägger till information). Av den information jag kan hitta så verkar inte behörigheten skilja mellan dessa inriktningar. Man läser både mer matte (2b) på båda + historia + samhällskunskap och även kurser för grundläggande behörighet på dessa program. Värt att lägga till på båda inriktningarna är naturvetenskap 2, som ger dig behörighet till sjuksköterska och sjukgymnast bl.a. Och det är även värt att lägga till engelska 7, för att få extra meritpoäng, eller extra matte om det går :)! Programplan för SA med olika inriktningar: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf Hör av dig om du har frågor om behörighet eller andra frågor. MVH,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Lisa!

    Skillnaden mellan olika inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så stor. Du kan själv se i Programplanen för Samhällsvetenskapsprogrammet

    vilka inriktningskurserna är och att det är i princip inga högskoleutbildningar som kräver just de kurserna (som skiljer inriktningarna åt) för behörighet. Det är, alltså, i princip till samma högskoleutbildningar man blir behörig, oavsett vilken inriktning på SA man går.

    Oavsett vilka kurser man väljer inom programfördjupningen eller individuellt val - blir man på SA behörig till att söka följande högskoleutbildningar: Jurist, Psykolog, Socionom, Studie- & yrkesvägledare, Förskollärare, Lärare i fritidshem, Låg- och mellanstadielärare, Ämneslärare i bl a Geografi & Filosofi.

    Väljer man inriktning "medier" på SA blir man inte behörig till lärare i Samhällskunskap, därför att där krävs det betyg i en kurs Samhällskunskap 2. Men om man lägger till den kursen - som programfördjupande eller inom individ.val - blir man behörig till att söka utb lärare i samhällskunskap också.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare