Hej Gamze!

    Det är relativt lätt att få jobb som Undersköterska och Vård- och omsorgsprogrammet kan läsas som Lärlingsutbildning, då man läser alla yrkeskruserna på en arbetsplats och då har man möjlighet att visa upp sig på den arbetsplatsen och man kan få jobb där efter gymnasiet.

    Det finns inte några strikta formella krav på vilka kurser man bör bli godkänd i för att kunna få jobb som undersköterska. Det finns därför möjlighet att få jobb även om man är underkänd i ett antal kurser på Vård- och omsorgsprogrammet.

    På så sätt är det fördelaktigt att läsa på det programmet, man kan få jobb även om man inte uppnår kraven för gymnasieexamen.

    Jag hoppas du är nöjd med mitt svar och jag önskar dig lycka till!

    ANNA