Vilma
    Hej! Jag har sökt till en redovisningsekonomutbildning på yrkeshögskola, men har inte hört något än så vet ej om jag kommit in. Så eftersom jag är osäker har jag börjat kolla på xpectums utbildning till redovisningsekonom, som kostar ca 20 000 inklusive moms. Är det ett bra sätt att utbilda sig? Där står det även att utbildningen motsvarar 5-6 veckors heltidsstudier och att man har 12 månader på sig att slutföra utbildningen. Yh-utbildningen jag sökt är 2 år. Är utbildningarna ändå likvärdiga?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma;

    man kan inte på 5-6 veckor lära sig lika mycket som man kan lära sig på 2 år. Även om den 2-åriga utbildningen skulle exempelvis vara på halvtid, då är det 1 års heltidsstudier. Jämför: 2 terminer, som är minst 40 veckor på heltid och 5-6 veckor... hur ska man kunna lära sig lika mycket på mycket kortare tid? Det anser jag vara omöjligt.
    ____
    Yrkeshögskolornas kvalité kontrolleras av Myndigheten för yrkeshögskola. De privata utbildningarnas kvalité kan variera... vi kan inte ge några garantier. Känner personligen inte den utbildningen du nämner i din fråga och känner ingen som har gått den utbildningen.
    Hälsningar
    Mikael SYV