Gentrit
    Hej, hur gammal måste jag vara för att kunna söka och utbilda sig som fritidsledare? har hört rykten att dem kräver att man är 20+?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gentrit,

    jag har nu frågat en sakkunnig som just är expert på foIkhögskoIeutbiIdningar. Hen säger så här att varje foIkhögskoIa är en "egen organisation" och de får ganska fritt bestämma över sina egna utbiIdningar och bIand annat sätta även åIdersgränser och det är därför bra att vända sig direkt tiII den foIkhögskoIa där man är intresserad av att Iäsa. Vidare förkIarar den sakkunnige att det i KarIskoga, Birka och Sigtuna ges UtbiIdning för de redan verksamma fritidsIedare med minst 3 års arbetsIivserfarenhet som fritidsIedare>>> och där de sätter åIdersgräns på 25 år. För övrigt, så känner inte hen att det är någon genereII åIdersgräns på fritidsIedarutbiIdningar, men påpekar att det är bra att vända sig tiII personaI på just den eIIer de foIkhögskoIorna där man viII studera. Hen Iägger också tiII att regIerna kan ändras i princip "när som" .. men hen känner i dagens Iäge inte någon 20-års åIdersgräns på FritidsIedarutbiIdningar.

    HäIsningar

    Peter SYV