Melinda
    Hej, hade tänkt läsa högskola/universitet hösten 2018. Undrar om det finns andra vägar till att bli ekonom. Jag menar, det finns ju självklart andra program man kan läsa men där man kanske kommer behöva att lägga till extra kurser för att få en ekonom examen. Varför jag frågar är för att jag inte tror att betygen räcker till att bli ekonom och att HP verkar vara hopplöst.
    Hade nämligen tänkt ett arbete inom bank i framtiden, eller kanske tom äga en bank. Är dock inte helt säker.
    • Daniel : vill du bli EKONOM eller vill du arbeta på en bank? Det behöver inte vara samma sak. :) Se ex info på https://www.framtid.se/yrke/banktjansteman - där det framgår att även jurister och programmerare kan jobba på en bank. Om du vill bli Ekonom OCH som ekonom arbeta på en bank - då rekommenderar vi försöka bli Civilekonom /minst 4 års studier på högskolenivå/. Men det finns inga garantier. Även om man utbildar sig till Civilekonom, är det inte säkert man kan få jobb just på en bank. Det är bra att ha mål i sikte, men också bra att vara flexibel. Det kan inte garanteras att det blir exakt så som man önskar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melinda,

    vem som blir en "ekonom" är inte helt klart... det är inte ett legitimationsyrke. Man kan t.ex ta yrkeshögskoleexamen som Ekonom;
    på gymnasiet kan man bli "diplomerad gymnasieekonom"...

    TitIarna "ekonom" och "civilekonom" är inte skyddade i Sverige. En ekonom har som regel läst ett treårigt program på universitet eller högskola, vilket leder fram till en kandidatexamen i ekonomi. En civilekonom har däremot en fyraårig högskoIeutbiIdning.

    Vem som blir anställd för att jobba på en bank, bestämmer arbetsgivaren, dvs banken. Finns det någon med civilekonomutibldningen "går den före" andra sökande till samma jobb som endast har kandidatexamen i ekonomi. Arbetsgivaren väljer, helt enkelt, vem hen vill... och mer utbildning brukar arbetsgivare föredra framför kortare utbildning i ekonomi.

    Kan man tänka sig kunna arbeta på andra ställen än banker, kan man kanske kika på yrkeshögskoleutbildningar:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/redovisningsekonom-bunden
    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-affarshogskolan-karlstad
    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-gavle
    https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/loneekonom-sthlm

    Du kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar och högskoleutbildningar samtidigt; får du plats på flera - väljer du sen.
    På högskolan - sök många olika program och även fristående kurser i ekonomi. Det viktigaste är att "få in foten", börja läsa ekonomi på eftergymnasial nivå - så får du se sen... vart det "bär".

    Dina intressen och yrkesmål kan också ändras. Du är ännu mycket ung.

    Gör högskoleprovet ännu en gång - det kan inte skada.
    Sök till många olika utbildningar samtidigt och sök även jobb - allt på en gång.
    Får du sedan flera olika erbjudande, kommer du att ha valmöjlighet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • Melinda : Tack för att du tog din tid men du besvarade inte riktigt min fråga. Vill inte läsa en massa annat. Står klart och tydligt vad jag är ute efter. Skulle ni kunna svara på det jag specifikt frågade om? Tack
    • Anna : Kandidatexamen i ekonomi kräver minst 3 terminers studier på heltid på högskola/universitet i Ekonomi. Du måste antingen komma in på ngt. Ekonomiprogram eller börja läsa Ekonomi som fristående kurser på högskola/universitet. Utan att ha med godkänt resultat läst minst 3 terminer på heltid ren EKONOMI på högskolenivå, går det inte att ta ut kandidatexamen i ekonomi. Resterande 3 terminer inom ekonomi-kandidat kan ev vara andra kurser. Det är annars varje högskola/universitet som kan bestämma rätt mycket själva /lokalt/ och reglerna kan skilja sig mellan olika högskolor/universitet.
    • Anna : Generella regler för kandidatexamen är: minst 3 års studier på högskolenivå /med godkänt resultat/ på heltid eller studier på halvtid under 6 år. Av dem är det MINST hälften - studier i "huvudämnet"; för dig måste det vara ekonomi. Men eftersom det kan gå att ta in även andra kurser som inte direkt har med ekonomi att göra - in i kandidatexamen ... kan du i princip börja läsa "vad som helst" på högskolenivå, i alla fall under en termin. Du kommer med stor sannolikhet kunna ta in de högskolepoängen in i kandidatexamen i ekonomi, sen.
    • Melinda : Tack för att du utvecklade ditt svar! Vill helst bli bankman eller rättare sagt bankkvinna. Hade tänkt ekonomprogrammet och sedan 2 extra år för att få magisterexamen. Om det går? O sedan undrar jag om man kan läsa ett annat program men ändå kunna bli bankman? Ex det finns ju många vägar för att bli läkare o en väg är att läsa till sköterska men sedan att läsa extra kurser o några år extra för arr bli läkare. Finns det samma möjligheter här?
    • Daniel : Du vet vad du menar, Melinda, men för den som läser frågan är det inte hundra procent klart att du ej kan tänka dig ngt. annat än att som ekonom jobba på en bank. Men om det inte blir så? Om du inte blir en högskoleutbildad ekonom eller inte får jobb på en bank? Det är bra med "plan B", tycker vi här på Fråga SYV. Jättebra att du vet vad du vill. Men vi tycker också det är bra att ha lite bredare perspektiv... se sig om ... vad som finns om det inte blir exakt så som man har tänkt sig som sitt första alternativ. :)
    • Daniel : I Sverige kan man inte bli läkare genom att bli sköterska och läsa extra kurser. Det är en myt. Helt omöjligt. I Sverige kan man endast få bli läkare genom läkarprogrammet; finns inte ngt. annat sätt.
    • Daniel : Bli i Sverige Civilekonom kan man endast om man läser minst 4 år på högskolenivå med huvudämne EKONOMI. Bli "högskoleekonom" kan man endast om man har läst minst 3 år på högskolenivå med huvudämne ekonomi. Finns inga andra sätt. Prata med SYV på din skola, med dina lärare; du kan fråga på arbetsförmedlingen; fråga studievägledare på högskolor/universitet; och vem annars som helst. Får du ett annat svar - hör av dig. vi vill i så fall också lära oss ngt. nytt... - i framtiden kan situationen ändras, men vi tror det kommer i så fall krävas ännu mer studier, kanske minst fem årsstudier, kanske ännu mer. Alla utbildningar tenderar att bli längre och kraven ökar.
    Läs alla kommentarer