elev
    Hej

    Jag satsat på naturlinjen eftersom att jag då är väldigt intresserad av hur kroppen fungerar osv och skulle vilja bli läkare eller något inom det området.

    MEN jag har fått ett F i fysik och börjar hos preparandutbildningen sedan så hoppas jag att jag börja igen i natur.
    Fast jag är även lite svag i matte.. jag tror även att jag lider av dyskalkyli :(
    Finns det extra hjälp i gymnasiet? Jag tänkte plugga under denna sommar och bara repetera allt så att jag inte bara kommer som ett frågetecken till gymnasiet.
    Skulle det hjälpa tror du ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sheima!

    Om du lider av Dyskalkyli eller inte är det upp till en Speciallärare att göra utredning och komma fram till. Om du har Dyskalkyli kan det behövas specialundervisning med Speciallärare i en liten grupp eller individuellt med speciella metoder som är anpassade till just din grad och omfattning av dyskalkyli.

    Det är givetvis bra att bedriva självstudier (kan i alla fall inte skada) och vi rekommenderar i matte en bra sida - www.matteboken.se

    Mattecentrum har gratis Ränkestugor på många orter (just nu är de 28 orter i Sverige). Jag vet inte om det finns på din ort, men det kan du själv se på http://www.mattecentrum.se/raknestugor

    Du behöver via mattelärare eller via kurator få kontakt med Speciallärare som kan göra utredning om du lider av dyskalkyli eller inte. Och om du lider av dyskalkyli behöver även Grad och Omfattning fastställas för att det kan vara ganska olika - hur stort problemet är för olika elever.

    Om du har svårt för matte (oavsett anledning) så kan inte Naturvetenskapsprogrammet vara bra att välja. Så mycket hjälp i matten kan man inte få att du skulle hinna och orka läsa både matte (svårt spår i hög takt) + alla andra ämnen som man läser på gymnasiet. Det finns inte tid för det, då det endast är 24 timmar om dygnet och man måste hinna med mycket annat också, förutom matten. Om det vid 10-12 timmar studier i matte om dagen skulle gå att uppnå målen för matte på NA, då går det inte... för så mycket tid kommer du inte att ha. Man måste sova, vila och läsa andra ämnen också. Hjälp på gymnasiet kan man kanske få i en timme i veckan men för det kan det krävas att utredningen är färdig och du har "på pappret" diagnos Dyslexi. Man kan inte bara säga att jag tror jag har dyslexi och få undervisning med speciallärare (för att det blir för dyrt för skolan). Om du får diagnos "på pappret" kan din skola söka extrapengar för att ge dig extraundervisning och då går det, men det blir ändå i ganska begränsad omfattning.

    Jag tycker att ett bra alternativ är att läsa på Vård- och omsorgsprogrammet och komplettera för behörighet efter gymnasiet. Och kunna söka till läkarprogrammet efter det. Detta upplägget tar 4 år.

    Att läsa Preparand och sedan Naturvetenskapsprogrammet tar också 4 år. Det är, alltså samma längd på utbildningstiden. Men det finns många fördelar i att få ett yrke under gymnasiet. Då det finns många olika valmöjligheter om man har lärt sig ett yrke - man kan jobba ett år och sedan söka vidare. Man kan också söka till yrkeshögskola där det finns många populära utbildnignar - t.ex kan man läsa till Steriltekniker>> eller till Apotekstekniker>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Trevlig sommar!

    ANNA

    • Anna : Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se
    • elev : Vård- och omsorgsprogrammet , är inte det på natur linjen?
    • Anna : Nej, Vård- och omsorgsprogrammet är ett eget program, info om det finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/VO
    • elev : Tack Anna !
    • Milla : VO finns på ca 200 gymnasieskolor i Sverige http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=23&vocation=&variant=&county=&order=school
    • Milla : Vill du få tips på skolorna när dig, var god meddela var du bor. :)
    • elev : Men saken är att jag tvivlar på om jag aningen ska välja psykologi eller läkare :/
    • Milla : Förutom Läkare och Psykolog, finns det tusentals andra yrken. Gå gärna in på www.framtid.se och läs på om olika yrken. På många yrken finns det även korta yrkesfilmer att titta på.
    Läs alla kommentarer