Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ave,

    det är omöjligt att förutspå... ang. antagningsgränser framöver. Man tittar på hur det varit förr och försöker gissa. Min gissning är lika bra som din gissning... :)

    Att det blev en rätt så stor ändring i antagningsgränser hösten 2017 kan ev bero på att två urvalsgrupper slogs ihop - BIex och BI, dvs BIex försvann.

    Antagningsgränser på våren brukar vara lägre än på hösten pga det är färre som söker (gymnasisterna är ju inne på sitt tredje gymnasieår och kan ännu inte söka till eftergymnasiala utbildningar).

    Annars så har jag inte så mycket att säga om hur antagningsgränserna kommer att "bete sig" framöver.

    Det du kan göra är att försöka höja ditt meritvärde; göra högskoleprovet ännu en gång; söka till flera orter och flera olika utbildningar - och inte endast på högskola men även i andra skolformer som t.ex inom yrkeshögskola, kika på utbudet på www.yhguiden.se

    Och sedan hoppas och hålla tummarna! lycka till!

    Hälsningar

    Mikael SYV