Caroline
    Hej!
    Jag är väldigt stressad över mitt gymnasieval! Just nu är jag under omvalsperioden och jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag vill gå.
    Jag funderar mellan naturlinje med inriktning Samhäll plus att då spela fotboll, det andra alternativet är en tekniklinje med inriktning Samhällsbyggande och miljö.

    Natur är en bred linje som jag vill gå eftersom jag inte vet vad jag ska bli när jag blir äldre, dock verkar tekniklinjen så rolig! Speciellt med CAD och arkitekturen!
    Så egentligen vill jag välja natur av framtida skäl men teknik vill jag välja för att jag tycker det verkar kul!

    Jag spelar även fotboll på fritiden, vilket gör att jag gärna vill spela fotboll i skolan.... På den skolan som har fotboll finns teknik, dock inte den inriktningen som jag vill gå. Därför skulle jag vilja gå natur där.

    Så egentligen står det mellan teknisk med inriktning Samhällsbyggande och miljö eller att spela fotboll.

    Jag vet verkligen inte vad jag ska välja och jag vill gå den ena linjen en dag och den andra linjen en annan dag.

    Har ni något bra tips på vad man kan tänka på? Eller har någon haft en likadan situation som jag?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Caroline,

    jag förstår att det är svårt att välja! Olyckligt är det att du ej kan spela fotboll på den skola som har Teknikprogrammet som du verkar tycka mer om!

    Jag undrar om det skulle gå att spela fotboll på fritiden, utanför skolan?

    Teknikprogrammet är annars inte så olika Naturvetenskapsprogrammet. Läser man biologi på Teknikprogrammet och en liten extrakurs i historia - så kan man få samma innehåll som på Naturvetenskapsprogrammet. På Naturvet. måste man läsa moderna språk. Det behöver man inte göra på teknik, men det är inte förbjudet att på TE välja moderna språk som en valbar kurs.

    Teknik och Naturvet.pr är ganska så lika till sitt innehåll, faktiskt. Du kan själv ta och jämföra programplaner, de generella planer... och sedan är det upp till varje gymnasieskola vilka valbara kurser de har möjlighet att erbjuda välja mellan.

    TEKNIKPROGRAMMET

    Se programplan här >>

    ***

    NATURVETENSKAPSPROGRAMMET

    Se programplan här >>

    Fördelar i att spela fotboll på fritiden är att du behöver i så fall inte tänka på Betyg i fotbollskurser; du spelar i så fall för att det är roligt. Och i så fall skulle jag "rösta" på Teknikprogrammet - därför att du verkar tycka mer om det (så som du skriver din fråga i alla fall)!

    Om det ej går att spela fotboll på fritiden, utanför skolan - då är valet svårare. Men fråga i så fall om det på Naturvetenskapsprogrammet blir möjligt att ta de roliga CAD-kurser och Arkitektur-kurser som valbara kurser på NA. Det är inte förbjudet. Frågan är bara om de kommer att erbjudas på den skola där NA programmet finns.