Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Donna!

    I matte på gymnasiet finns det tre "spår" och c-spåret är det avancerade (det svåraste). En annan sak är att man på Naturvetenskapsprogrammet (och på Teknik programmet också) läser mattekurserna snabbare (komprimerad, under kortare period) än på de andra programmet - för att eleverna som vill läsa ännu mer matte, skulle hinna göra det under återstående tid på gymnasiet.

    Många elever på NA (och också på TE) läser matte4, 5 och även matte specialisering, för att de gillar matte och vill läsa så mycket matte som möjligt /eller för att vidareutbildning som de vill söka till, kräver högre kurser i matte/.

    Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se och tänk så här: matte 1 skulle läsas under första terminen och matte 2 - under andra terminen, dvs matte 1 och 2 - under åk1 på gymnasiet på NA.

    Eftersom det är tuff matte som läses i snabb takt + kemi + fysik, som läses som obligatoriska på NA, rekommenderar vi att man väljer ett annat program än NA eller Teknik, i fall man har lägre betyg i matte från grundskolan, än C. Erfarenhet säger att det blir för tufft annars. Men är man mycket motiverad, kan man läsa på (självstudier) under sommaren: repetera grundskolematte + läsa framåt in på gymnasiematte.

    Angående om du kommer in på NA eller inte, beror på om det kommer att finnas lediga platser på NA på de skolorna, som du vill komma in på. Vid "sen ansökan" är du beroende av att antal sökande ska vara färrre än antal utbildningsplatser. Om det blir så, kommer alla behöriga in, även de som gjorde "sen ansökan".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte