Hej Angelica,

    antagningsgränser uppstår i efterhand, inte på förhand.
    Det funkar så här: antal utbildningsplatser bestäms på förhand - och sedan söker eleverna och de som har högre betyg kommer in först... så länge platserna räcker; sedan, när antagningen är genomförd, dvs Retroaktivt (i efterhand) - ser man vad resultatet blev.
    Man vet, alltså, inte på förhand - hur höga betyg som kan ge plats på en viss utbldning.

    Dock kan man erfarenhetsmässigt säga att antagningsgränser flyttas sällan mycket; de flyttas oftast lite grand upp eller ner... men kan flyttas även mycket, t.ex om antal utbildningsplatser förändras, eller om en viss utbildning blir plötsligt mycket mer populär; eller tvärtom - mycket mindre populär.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Hör av dig igen om nya frågor dyker upp!

    ANNA