Hej Ahmad,

    det tar tre år att läsa in gymnasiekompetens i Sverige, om man läser på heltid. Om man är väldigt duktig och väldigt motiverad kanske kan man klara det snabbare, t.ex på två år.

    Svenska språket är i sverige även "undervisningsspråk": läraren pratar svenska på lektionerna, läroböcker är på svenska och man redovisar sina kunskaper (för att få betyg) - på svenska; därför är det mycket viktigt att skaffa sig tillräckligt bra kunskaper i svenska språket, både i tal och i skrift.

    Jag ser att du är 22 år, läser du komvux eller på en folkhögskola idag? Gymnasiekompetens kan man få både på komvux och på en folkhögskola.

    Att bli Tandläkare tar lång tid och det är också svårt att komma in på tandläkarprogrammet: det är en populär utbildning och många söker med höga betyg.

    Det är bra att du har ett mål och jag hoppas du kommer att nå ditt mål. Men det finns tyvärr inte ngt. snabbt sätt, eller några andra tips än att göra så gott man kan i alla kurser man läser.

    Om yrket Tandläkare kan du läsa på www.framtid.se/yrke/tandlakare och behörighet som krävs för att kunna konkurrera om utbildningsplats på tandläkarprogrammet i Sverige är: Grundläggande behörighet /gymnasiekompetens/ + godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.
    Innehåll i kursen matematik 4 kan du se på www.matteboken.se/lektioner/matte-4

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA