Abdul Majid
    Hej!

    Jag kommer från Syrien och har gymnasiet betyg från mitt hem land och vill läsa till tandläkare. Det står i mitt utlåtande att jag har fysik 1, kemi 1, arabiska 7, biologi 2, matematik 4, naturkunskap 2. Jag har preliminära meritvärde 17,45 och jag klarade svenska som andra språk 1, 2, 3 och engelska 5 och snart kemi 2. Min fråga är finns det något sätt att höja mitt poäng för att kan komma in i tandläkarprogrammet?
    Jag har läst att det finns vissa ämnen som man kan läsa för att höja sitt poäng, är det rätt eller fel?

    Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, du behöver för behörighet till tandläkarutbildningen komplettera med Betyg fysik2, kemi2 och biologi 2.

    min rekommendation är att du ansöker om att läsa de kurser på komvux; du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Lycka till!:)

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret. jag studerar de ämnena i komvux och jag vet att jag måste göra det men vad är det om antagnings poäng? Jag såg att det krävs ca 21,80 poäng för att komma in i tandläkarprogrammet och mitt poäng är 17,45 så spelar det roll eller inte? Tack
    • Anna : Tips: gör högskoIeprovet, då prövas du även i HP-urvalsgruppen. Men ett giltigt resultat av Högskoleprovet kan man också söka i gruppen AU, alternativt urval. Annars så har du lite för låga betyg för att komma in på läkarprogrammet "på betyg", är jag rädd.
    • : @anna okej tack ska försöka det men finns inga några ämne som man kan läsa så man kan höja sitt poäng och betyg?
    • Julia : Här: https://www.uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/kurser-som-kan-hoja.pdf finns en lista på kurser som kan höja ditt meritvärde.
    • : @Julia, Kanon! tack så mycket för hjälpen.
    Läs alla kommentarer