Alex
    Hej jag funderar på att vilken linje ska jag gå efter grundskolan. Jag vill bli läkare men jag vill inte gå på naturvetenskapskap för att jag tycker att jag lära mig bättre när jag göra saker och komma ihåg bättre för att när man har gjort någonting fel så jag kommer inte göra det igen och jag ville att praktikera mer än gå på lektionen och plugga.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alex,

    utifrån din fråga och ditt önskemål rekommenderar jag i så fall i första hand att du kikar lite extra på Vård- och omsorgsprogrammet<<.

    Det programmet har inga inriktningar, men ger möjlighet till Specialiseringar. Det kan också finnas möjlighet <<att läsa som gymnasial lärling - och det kanske passar dig extrabra, då du gillar göra saker "i praktiken" - som lärling<<< läser man yrkeskurserna på en arbetsplats, "lära genom att göra"-metoden. En liten ekonomisk "morot" är kanske också att som lärling med lärlingskontrakt har man rätt till ansöka om lärlingsersättning hos csn, som för närvarande är tusen kronor extra i månaden, utöver den vanliga studiehjälpen.

    Så - kika gärna på http://www.gymnasieguiden.se/program/VO . Som på alla yrkesprogram, har man rätt att även på VO<< läsa kurser för grundläggande behörighet till högskola. Det är på VO - två kurser - svenska 3 och engelska 6. Förutom det, råder jag dig läsa mer matte, välja matte 2a och även 3b och om du kan och vill - även matte 4.

    Du blir på VO inte behörig att direkt efter gymnasiet söka till läkarprogrammet, men du får bra praktisk och teoretisk grund inom Hälso- och sjukvård. Du kan efter gymnasiet komplettera upp till den behörighet som krävs för läkarprogrammet och det är godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4.

    Om du ändrar dig på vägen och kan t.ex efter gymnasiet tänka dig jobba ett år och läsa vidare sen, då kan du nästan garanterat få jobb som undersökterska, inom hemtjänst eller som personlig assistent. Det går på VO bli behörig att direkt efter gymnasiet söka till högskola för att läsa mot att bli Sjuksköterska<<<, Arbetsterapeut<<<, Fysioterapeut<<< eller Förskollärare<<< och till många andra yrken, som t.ex jurist<<< och <<<journalist och psykolog<<.

    Hälsningar i massor! och Lycka till med ditt gymnasieval!

    Peter SYV