Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Douglas,

    du har rätt i att det inte finns någon utbildning som specifikt utbildar till just Bilförsäljare>>

    Kunskap om bilar och erfarenhet av kundkontakter och försäljning är det som krävs för att få jobb som Bilförsäljare.

    Var i landet bor du eller kan du fritt flytta inom Sverige, även om utbildning är på deltid eller en kort utbildning?

    Det finns några olika utbildningar till Säljare på yrkeshögskola, t.ex den här>>

    Det finns annars exempel när man blir utbildad på arbetsplatsen, att man bli anställd och får internutbildning. Många gånger går man från praktik till deltid/timmar vid behov och sedan får heltidsanställning som säljare, bl a bilförsäljare.

    Ta kontakt med de företag där du vill jobba, be att få komma på Studiebesök och sedan fråga om du skulle kunna gå på praktik hos dem. Det är ofta en framkomlig väg inom yrket Bilförsäljare.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte