Anna-Lena
    Hej. Jag är utbildad barnskötare men vill skola om mig för att jobba inom fritids. Problemt är att jag inte har en vanlig gymnasieutbildning utan har läst på komvux, skulle så gärna vilja studera på högskola men vet inte hur jag ska gå till väga och vad som krävs av mig? Behöver jag ha alla poäng som man får efter en gymnasieexamen eller kan jag läsa fria kurser till behörighet? Mvh//Anna

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det finns två vägar in på högskola:

    den vanliga - att bli Behörig och söka "på vanligt sätt" (och här råder jag att boka tid med SYVpå komvux, ta med sig alla sina tidigare betyg och lägga upp en studieplan, om det kommer fram att man behöver komplettera)

    eller

    den andra vägen, om man har arbetslivserfarenhet på minst 3 år (efter det att man fyllde 19 år). Det kallas också för "reell kompetens", läs om det här>>

    Sedan finns det även andra studieformer än högskola. t.ex Folkhögskola och Yrkeshögskola - och det är värt att kika på vad som finns där. Det är inte samma behörighet till yrkeshögskola som till högskola.

    Jag antar att du är intresserad av yrken: Fritidsledare, och det är en Folkhögskoleutbildning; Fritidspedagog och lärare i fritidshem - och det är högskoleutbidningar. Och så kan man också sikta på att bli en fritidsforeståndare.

    Hälsningar

    Mikael  SYV