Solblomma

    Hej! Jag har gjort några sena ansökningar till utbildningar/kurser till hösten 2024. Nu vet jag ju inte alls hur mina chanser till att komma in ser ut men trots att jag är 40+ så skulle jag såhär senare i livet vilja genomföra en högskoleutbildning. Min prio 1 är att studera Beteendevetarprogrammet på distans på Mittuniversitetet i Sundsvall med start ht-2024. Dock är jag osäker på hur jag ligger till behörighetsmässigt till det programmet. Grundläggande behörighet har jag (blev antagen ht-2023 till Samhällsvetarprogrammet men fick då tyvärr tacka nej pga familjeskäl. För Beteendevetare står det följande om behörighet: Grundläggande behörighet Engelska 6 Samhällskunskap 1b eller samhällskunskap 1a1+1a2 I gymnasiet (2-årig vårdlinje, avgångsår 1993) läste jag samhällskunskap och engelska och gick ut med godkända betyg (betyg 4 i båda ämnena) Har jag då full behörighet eller behöver jag komplettera med något för att nå full behörighet? Vad jag kan se och förstå av omvandlimgstabeller (gamla betygssystem) så ser det ut att det jag har borde räcka för mig? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill börja svara med att påminna om att när man gör SEN ANMÄLAN så ska man vara behörig (redan); det går inte att i efterhand komplettera för behörighet.
    Du kommer från Antagning.se få besked om du är behörig eller inte. Det är deras bedömning och beslut som gäller.
    Även om du i formell mening är behörig, så vill jag påtala att eftersom det specifikt krävs Engelska och Samhällskunskap för särskild behörighet till det programmet som du har sökt, så behöver man ha faktiska kunskaper i de ämnena. Du har läst gymnasiala kurser/ämnen för ganska länge sedan (förstår jag av din fråga) och då är frågan om hur mycket du minns (det facto kan) i de ämnena.
    "Konstigt nog" gäller satta betyg tillsvidare men hur mycket kan man efter 20+ år efter att man senast läst de ämnena är en helt annan "femma". Att vissa kunskaper krävs för särskild behörighet betyder att man måste ha de kunskaperna när man börjar på utbildningen. Att komma in på en utbildning är ett viktigt steg men bara den första; sedan ska man också klara hela utbildningen. Har man "gamla"/bristfälliga förkunskaper finns det risk att det blir för tufft att läsa.
    För att ta examen från ett högskole-universitetsprogram behöver den studerande få godkända betyg i alla kurser som ingår i programmet.
    Jag hoppas du kommer in på utbildningen och sedan också klarar hela utbildningen (får godkända betyg i alla kurser) och tar examen! Men om du kan läsa samhällskunskap 1b och engelska 6 t.ex som sommarkurser eller på hösten, vid sidan av ditt universitetsprogram så är det absolut inte fel, tycker jag. Se om du kan komma in på de kurserna på komvux (du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd).

    Studie- och yrkesvägledare