Ellen
    Jag vill studera till arkitekt utomlands. Jag är inte helt säker på vilken typ av arkitekt än. Men jag vet att jag vill plugga någonstans i östra europa, troligtvis Budapest.
    Jag läste samhällsvetenskap på gymnasiet och har gymnasiekompetens. Dock har jag inte läst matte 3 och natur 2 som jag vet krävs i Sverige för utbildningen. Är det samma sak utomlands, även om de har ett "förberedande år" på universitetet eller räcker det med gymnasie kompetensen då?
    Är det möjligt att gå några år på universitetet utomlands och sedan plugga resten av åren i sverige om man studerar till arkitekt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellen,

    oftast funkar det så att man måste konkurrera om plats på programmet i Sverige och i fall man kommer in och blir Antagen, kan man sedan ansöka om "tillgodoräknande" och utbildningsansvariga kikar i så fall på vad man har för utbildning med sig och kanske kan man få besked att man kan hoppa över någon eller några kurser om de är identiska eller väldigt lika de kurser som man läser i Sverige.

    De svenska högskolor/universitet åtnjuter annar den så kallade "akademiska friheten" vilket innebär att det är ganska mycket varje högskola och universitet får bestämma själva lokalt. Det är därför bra att kontakta just den högskola/universitet dit man vill komma in och fråga hur de ställer sig till olika frågor nu och vilka planer som finns för framtiden.

    Ang. läsa till arkitekt i Ungern, så kan vi endast skicka länkar till de hemsidorna som vi bedömer som pålitliga - vi har inte detaljkunskap om studier i Ungern, och har tyvärr inte någon möjlighet att skaffa oss den kunskapen.

    Här kommer länkarna:
    http://www.studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/ungern/

    Ungerns ambassad i Sverige - http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Budapest1/Kontakt/Ungerns-Ambassad-i-Sverige-sys/

    En länksamling: http://www.fragasyv.se/info/lanksamling-utomlands

    Info om språktest inför studier utomlands: http://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    Liselotte

    Du kan också skicka epost eller ringa till en eller flera av de så kallade EURES rådgivare. Deras främsta uppgift är att ge information och förmedla möjligheter att arbeta i andra länder, i detta fallet i Ungern. Maila t.ex till [email protected]

    den här hemsidan>>>>> kan du söka på land och språk - och hitta de EURES rådgivare som är experter på ett visst land. Jag hittade 33 rådgivare i Ungern. Ingen av de uppger att hen kan svara på svenska, men alla de 33 - kan svara på engelska.

    Skriv därför din fråga på engelska och var beredd att prata engelska om du ringer dem. Men du kan kanske prata och skriva på ungerska?

    Vänliga hälsningar

    L. :)