Fanny
    Jag är sugen på att plugga till internationell inköpare på SIH. Jag har pluggat till frisör på gymnasiet och lagt till så att jag har grund högskolekompetens. Men om jag har förstått det rätt så måste jag bara läsa till en Matte 2 kurs? Är det så och isf kan jag välja vilken av de kurserna eller vilken kurs måste jag läsa?

    Vet också att man ska ha jobbat ett tag i butik men det jobbar ja på redan.

    Har jag missat något mer som jag måste läsa?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fanny,

    om jag förstår dig rätt så är det den här YH - InternationeII inköpare>> som du viII söka. Du har rätt, Matte 2 krävs för behörighet. Det är inte specificerat om det är någon specieII kurs i matte 2, därför går det bra med matte 2a. Du behöver aIItså inte Iäsa svårare kurser som t.ex matte 2b.

    ArbetsIivserfarneht är en merit, inte ett krav på den YH. I aIIa faII så som behörighetskraven är anmäIda tiII Myndighet tiII yrkeshögskoIan.

    Tips: sök yrkeshögskoIeutbiIdningar även om du inte är behörig, för att yh kan ta in även Obehöriga;

    sök fIera oIika yh - du söker separat tiII varje yh och behöver Inte prioritera "i första hand" ... "i andra hand"... utan du söker aIIa yh i första hand.

    I mitten av febriari kommer fIera yh "sIäppas ut" >>>>och de kommer att dyka upp på www.yhguiden.se - så håII gärna utkik efter nya YH att söka!

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte