William
    Hej.

    Jag är väldig intresserad av idrott och hälsa. Jag har många gånger funderat på att plugga till fysioterapeut eller nutritionist, men jag vill veta vilka ämnen jag eventuellt behöver läsa upp för att ha behörigheten. Har även haft tankar på att läsa till idrottslärare men har hört att man måste utbilda sig i två ämnen som lärare nu för tiden, eller har jag fel? Jobbar för tillfället som snickare så idrottslärare och träslöjdslärare kanske kan vara något på den fronten. Vad behöver jag isåfall eventuellt läsa upp för ämnen där? OBS: Kan högskoleprovet vara en utväg för alla tre yrken(fysioterapeut, nutritionist, idrotts/träslöjdslärare), när det kommer till behörigheten, en snabbare väg än att läsa upp de ämnen som saknas?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej William,

    högskoleprovet ger tyvärr inte behörighet, dvs befriar inte från kravet på att vara behörig. Högskoleprovet ger en extra chans i Konkurrensen. Om man har ett giltigt resultat av högskoleprovet - prövas man i ännu en urvalsgrupp, HP, och har med det en extrachans att komma in.

    För behörighet behöver man Betygen. Men det finns också >>>en möjlighet att få Grundläggande behörighet genom "reell kompetens". För särskild behöirhet /som är olika till olika utbildningar/ behöver man godkända betyg i de kurser som krävs specifikt (särskilt) just till den aktuella utbildningen.

    Liselotte

    Grundläggande behörighet måste man ha till alla utbildningar på högskolenivå.

    Särskild behörighet till utbildningen som leder till yrket Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) är godkända betyg i gymnasiala kurser Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Särskild behörighet till kandidatprogrammen i nutrition, som finns i Stockholm >> och på Linnéuniversitetet (i Kalmar)>> - skiljer sig åt; i Stockholm kräver de samma behörighet som till läkarprogrammet, dvs godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.
    På Linnéuniversitetet krävs det lika mycket Fysik och Kemi, som i Stockholm, dvs godkänt betyg på nivå 2, men det räcker med Fysik 1a och Matematik 3c.

    Särskild behörighet till utbildningar på högskolenivå som leder till att man kan bli behörig Idrottslärare>> är: godkända betyg i gymnasiala kurser Idrott och hälsa 1, Matematik 2 och Naturkunskap 2. För dig med TIDIGARE GYMNASIEUTBILDNING: godkända betyg i Engelska B, Samhällskunskap A, Idrott och hälsa A, Matematik B och Naturkunskap B.