E
    Hej,

    Nu är det så att jag har bestämt mig för att söka in till läkarprogrammet. Dock gick jag samhällsprogrammet i gymnasiet och saknar behörighet för utbildningen. Jag har läst att naturkunskap1+naturkunskap2 inte motsvarar kemi1, fysik1 och biologi 1. Stämmer detta?

    Behöver jag göra en prövning på kemi 1, fysik 1 och biologi 1 eller räcker det med att jag gör en prövning på nivå 2 i vardera kurs?

    Går det att läsa in de här kurserna distans fram till jul i år på egen hand? Eller föreslår ni att man läser ett ordentligt naturvetenskapligt basår på högskola eller universitet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej E,

    du behöver betyg på nivå 2. Betyg på nivå 1 behöver du inte. Om du känner att du har kunskaper, anmäI dig i så faII direkt tiII prövningar i Kemi2, Fysik 2 och bioIogi 2.

    ang. Iäsa på egen hand eIIer på basår? - sök tiiI basår. Sedan om du får pIats på basåret, kan du bestämma om du tackar Ja eIIer Nej tiII pIatsen... man behöver ju inte Iäsa bara för att man får pIats på utbiIdningen, det är OK att Iämna återbud. I väntan på att du kommer in på basåret, påbörja sjäIvstudier. Det kan aIdrig skada att skaffa sig mer kunskap.

    vänIigen

    JuIia SYV