Jessica
    Hej, jag är väldigt förvirrad just nu.

    På behörighetsgruppen på min ansökan så står det bara att jag är 'behörig' vad menas med det? Är jag tillfälligt antagen eller inte?
    Jag har alltid trott att det var antingen 'ej antagen' eller 'antagen', men det visade sig att 'behörig' finns också. Vad menas med det och varför står det behörig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica!

    är det ansökan till gymnasiet du menar?

    Preliminär antagning till gymnasiet spelar ingen roll. men om du är nyfiken, ta ditt antagningsbesked till Syv på din skola, så förklarar hen för dig. Det kan vara lite olika i olika län, Men det är väl jättebra att du är Behörig, tänker jag! :)

    Vänta tills du får betyg i slutet av läsåret och sedan svar från det Slutgiltiga altagningen (tidigast till midsommar) kan du få svar.

    Mvh

    Julia Syv

    • : Det är så att jag inte har en Syv på min skola :/
    • : Vad tycker du jag ska göra? Hur kan jag kontaka olika studievägledare? =)
    • Liselotte : Det bör finnas SYV på din skola. Vilken skola går du på? Fråga rektor eller din klasslärare/mentor, som måste förmedla kontakt till en SYV. Men, som sagt, preliminär antagning är inte den som visar på om du kommer in på gymnasiet eller inte. Det är de betyg som du får i början av juni, som kommer att avgöra om du kommer in på ditt första alternativ i gymnasievalet.
    • : Åh, tack så mycket för hjälpen!
    • Liselotte : Vi på Frågasyv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer