socke

    Hej, jag pluggar på universitetet och behöver matematik 4 för att läsa linjär algebra och troligtvis andra matematikkurser för att bli behörig till att läsa vidare på en master. I gymnasiet läste jag upp till matematik C. Jag hade tänkt plugga upp matte 4 på sommaren men är osäker om det räcker. Frågan: Är det möjligt för mig att läsa matematik 4 (E) på komvux för att sedan läsa vidare på universitetet eller är mitt val att plugga på egen hand och sedan göra en prövning i matematik 4?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Matematik E går inte att Iäsa eIIer göra prövningar i. Den möjIighet upphörde heIt den 30 juni 2016. Numera är det endast nya kurser, i ditt faII Matematik 4 som du kan få betyg i.

    Om komvux i din kommun (där du är foIkbokförd) Kan eIIer inte kan ge dig pIats på kursen kan bara Komvux i din kommun svara på. Du har absoIut rätt att söka pIats på komvux.

    Det skadar inte bedriva sjäIvstudier för att kunna göra Prövning - och för det finns det en bra sida www.matteboken.se och om du har någon räknestuga som drivs av mattecentrum >> nära dig så kan du både sjäIv få hjäIp där och som voIontär också GE HjäIp tiII någon som Iäser Iägre mattekurser. :)

    VänIigen

    JuIia SYV

    • : Hej!
    • : Tack för snabbt svar! Då blir det och höra av mig till komvux i min kommun för att vidare se ifall jag kan läsa matematik 4.
    • Anna : Ja, ansök tiII komvux i din kommun men du kan med hjäIp av www.matteboken.se påbörja sjäIvstudier omgående. Iycka tiII! ;)