Iris
    Jag måste välja gymnasium snart och jag väger mellan teknik och natur. Jag vill bli civilingenjör, men är rädd för att jag kommer ångra mig om jag går teknik. Jag har hört att man kan bli allt utom läkare om man går teknik. Är det sant? Vad mer kan jag bli om jag går teknik. Kan jag bli jurist eller civilekonom?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Iris, Civilingenjör>> är ett samlingsnamn för många olika yrken. Civilingenjör i bioteknik>>och Civilingenjör i datateknik>> är ganska så olika yrken! :) Och jag tycker att i fall man vill bli ingenjör i Bioteknik, passar Naturvetenskapsprogrammet bäst, för att man läser Biologi på NA; och om man vill bli ingenjör i datateknik - då passar TE bättre för att där kan man läsa många passande kurser t.ex kurser inom programmering.

    Du får gärna kika på Programplan för teknikprogrammet >> - TE har fem Olika inriktningar. Och det är rätt så stor skillnad mellan inriktningarna. Om man t.ex läser TE, teknikvetenskap - och inom Programfördjupningen väljer Biologi 1 och 2 samt Historia 1a2 /vilket man får göra på Teknikprogrammet/ får man "samma behörighet" som om man läser på inriktningen Naturvetenskap på NA.

    På Teknikprogrammet "slipper man läsa" Moderna språk. På Naturvet.pr måse man läsa minst en kurs moderna språk. Du kan jämföra med Programplan på Naturvetenskapsprogrammet>>>

    Många elever vill gå "breda utbildningar" men saken är den att det ej går att täcka för alla möjligheter samtidigt... tyvärr. Det kommer alltid att finnas eftergymnasiala utbildningar, till vilka man ej blir behörig. I så fall kompletterar man för behörighet efter gymnasiet.
    En annan sak är också att bara för att man blir BEHÖRIG betyder det inte att man kommer att komma in på utbildningar. Många populära utbildningar kräver ganska höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet. Det finns, alltså, exempel på att elever blir Behöriga men kommer inte in på "sina utbildningar" pga för låga betyg.

    Många ggr kan det vara smartare att välja ett yrkesprogram och lära sig ett yrke och samtidigt sträva efter höga betyg. Sedan kompletterar man med behörighetsgivande kurser efter gymnasiet. Och eftersom man skaffade sig ett yrke, kan man mycket lättare få jobb och jobba extra >>vid sidan av studier - både på gymnasiet och på eftergymnasial nivå.