elev
    Hej

    Om man är intresserad av kroppens funktion samt alla sjukdommar osv, vilket program tar man då? Jag är ju en mycket nyfiken person så jag gillar även att lyssna på andras problem och hjälpa till. Men jag är också intresserad av att lära mig språk.

    Nu halkar jag ju mellan mest psykolog och läkar yrket :(

    Min svaghet är matte, men det är nog mest för att jag inte riktigt pluggar osv, som jag ska ta tag i.

    Vilken linje bör jag välja?
    Natur / sam?

    Min fråga är, kommer man ligga mycket efter om man går i preparandutbildningen som kan t.ex ta några veckor?
    För jag har i mitt fall Fysiken som jag klantat till med.. men känner att jag kan fixa till riktigt snabbt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    angående fixa fysiken snabbt - såvida du inte får godkänt betyg innan läsåret börjar, kommer du kunna söka till gymnasiet året därpå.

    Tänk dig som tåget som går... även om man är 30 sekunder försenad, så har tåget gått... så får man vänta på nästa tåg. Och nästa tåg då nationella program börjar - blir om ett år.

    Du kan inte mitt i oktober hoppa in i Naturvetenskapsprogrammet ... du har då missat allt som andra elever har lärt sig under perioden "mitten på augusti till mitten på oktober".

    Vi rekommenderar att försöka skaffa sig ett yrke under gymnasietiden. De yrken man kan skaffa sig på gymnasiet /som inte kräver eftergymnasiala utbildningar/ är bland annat:

    Kock>>

    Undersköterska>>

    Bilmekaniker>>

    Elektriker>>

    Chaufför>>

    Bagare>>

    Konditor>>

    Hantverkare>>

    Om man lär sig ett yrke, har man en stabil grund att stå och falla tillbaka på. Senare kan man utbilda sig till "vad som helst" på högskola eller på yrkeshögskola - med utgångspunkt i att man har ett yrke "i bagaget".

    Om jag förstår din situation - rätta mig om jag har fel - du är inte behörig till Naturvetenskapsprogrammet som du egentligen vill läsa på. Ditt val nu står mellan att läsa Preparand och söka till Naturvetenskapsprogrmmet nästa år eller att ta en ledig plats på ngt annat program (där det blir ledig plats). Du har också ett alternativ i ditt gymnasieval - Samhällsvetenskapsprogrammet, som du kanske kommer in på.

    Mitt råd till dig är:

    invänta Antagningsbesked och se om du kom in på Samhällsvetenksapsprogrammet.

    Om du inte kommer in på SA - då har du bara två alternativ sedan,

    a) att söka till Preparand

    eller

    b) att ta en ledig plats på ngt program till vilket du är behörig och där ledig plats finns.

    Om du kommer in på SA - har du även tredje alternativet, nämnligen att acceptera platsen på SA.

    Du kan redan nu kontakta ditt antagningskansli och fråga vad lediga platser finns (där det finns färre behöriga sökanden än utbildningsplatser). Alla program där inte fysik krävs och det är alla, utaom TE och NA, är du behörig till. Det skadar inte att fråga var platser finns.

    Det kan hända att Antagningskansliet kan svara på det först när det slutgiltiga antagningen är klar. Men du förlorat inget på att skicka mail till dem eller ringa - första "kontorsdag" är på måndag den 27 juni, det är den dagen som du kan få svar, tidigast.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare